MotoPlus 01 - 2024

CONCEPTVERGELIJKING 5 SPORTIEVE TOERMOTOREN UIT 3 GENERATIES 36 MOTOPLUS CONCEPT VERGELIJKING Alles in drieën. Intuïtief af te lezen klokken voor snelheid en toerental. Rechts het lcd-display voor de benzinevoorraad, koelvloeistoftemperatuur en boordcomputer. Stuurverhogers van SBF (2,5 cm) zijn niet standaard, maar wel prettig. Wel standaard: verstelbare veervoorspanning. Helaas, in de elastisch gemonteerde en met elkaar verbonden zijkoffers past geen integraalhelm. Zware uitlaatpartij met drie vuurmonden in het kontje. Driehoekig led(!)-achterlicht. denken. Evolutie en traditie – de eerste RS verscheen in 1976 – zijn merkbaar. Storende cardanreacties? Geen sprake van, deze wor­ den keurig in toom gehouden. Ondanks de langste wielbasis (1,53 meter!), de vlakste bal­ hoofdhoek (62 graden) en de langste naloop (111 millimeter) is de BMW zeer goed handel­ baar. Komt dat door de krukas in lengte­ richting die haaks op de rijrichting draait? De prachtig op het gas reagerende boxer heeft weinig aansporing nodig om de bochten uit te knallen, en dat maakt dat je hem de iets langere schakelwegen al snel vergeeft, quick­ shifter of niet. Het als een stier trekkende blok kan naar wens van karakter veranderen door vijf optionele rijmodi. Die viervoudig instelbare tractiecontrole staat in ‘Dynamic’ (Pro) zelfs wheelies toe. Dat kan de Ducati ook. De elektronisch verstelbare vering absorbeert hobbels met veel overtui­ ging en spreekt fijn aan. Hier is duidelijk een upside-down voorvork aan het werk, geen Telelever. Met een druk op de knop (!) duwt de ESA-schokdemper de achterzijde omhoog – goed voor nog meer grondspeling of bij duogebruik. Het deelintegraal-remsysteem van de BMW ankert domweg geniaal. Met het remhendel zet je alle drie de remschijven aan het werk, zo worden er beslist geen concessies aan de remweg gedaan. Het rempedaal activeert uitsluitend de achterrem – handig bij haar­ speldbochten of keren op de weg. ABS? Ook in drie standen verstelbaar, van maximale ondersteuning tot een uitgeschakeld ABS achter (dat kan bij de Ducati ook trouwens) en uitgeschakelde liftherkenning. Dat zijn bijna superbike-features! We steken de Moezel over en duiken de duizenden groentonen van de Eifel in. En die is populair onder Nederlanders. Niet alleen bij motorrijders, ook bij automobilisten. Het wemelt hier van de auto’s met geel kenteken. Toerental speelt hier trouwens geen rol voor Sven op de Kawasaki. Het zijdezacht draaiende motorblok van de Ninja 1000SX trekt als een dolle aan de ketting. In vier rijmodi serveert de Kawasaki kracht zonder eind. Goed voel­ baar is dat de gasrespons in de regen-modus aanmerkelijk zachter is, en dat de gaskleppen degressief langzamer worden geopend. Het kraakheldere TFT-display van de Kawasaki laat, net als bij de BMW, in diverse weergave-­ menu’s zelfs de gereden hellingshoek en de remvertraging zien. Computer op wielen?! Desondanks is Sven niet helemaal gelukkig op de 1000SX. De Ninja stuurt namelijk niet helemaal neutraal, een tikje wiebelig af en toe. Bovendien ervaart hij door de toeristische zit­ positie wat minder druk op het voorwiel. Dat betekent steeds een beetje tegensturen om de Ninja op de gewenste lijn te houden. Ook »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3