MotoPlus 01 - 2024
CONCEPTVERGELIJKING 5 SPORTIEVE TOERMOTOREN UIT 3 GENERATIES 34 MOTOPLUS CONCEPT VERGELIJKING Honda VFR750F De trendsetter van lang geleden stuurt ook na 28 jaar nog uitstekend. best comfortabel voor Timo. Maar omdat het bovenlichaam en de schouders snel afkoelen achter het smalle en lage windscherm van de SuperSport, hebben we een extra opzetruitje van MRA gemonteerd. De Sprint ST 1050 pro fiteert van SBF-stuurverhogers uit het acces soiregamma. Met 2,5 centimeter extra hoogte kom je een heel eind! Toch blaast de rijwind Robert achter de brede ruit vol in de nek. Dat trekt aan de helm. Wat Robert het meest stoort, is de smalle kniehoek op de Triumph. Voor lange kerels is motorgym nastiek tijdens het rijden aan de orde van de dag: je benen strekken. Door het wat steil oplopende passagierszadel kun je niet naar achteren verschuiven. De VFR past mij (1,71 m) als een maatschoen. Hoewel de stuuruiteinden het smalst en het laagst zijn, heeft het wel iets: je krijgt veel feedback van het voorwiel en het zit perfect geïntegreerd. Achter het donkere MRA-wind scherm kun je goed wegkruipen en jezelf zo nog kleiner maken. Onze testkandidaten stormen met een ver trouwenwekkende stabiliteit en laserachtige precisie over de snelweg. Vijf pijlen op de linkerbaan. De Triumph Sprint ST 1050 haalt de hoogste topsnelheid, maar liefst 260 km/ uur. En dat zelfs met de ietwat kleine, ‘elastisch’ gemonteerde en met elkaar verbonden zij koffers. Het ‘langzaamst’ (topsnelheid 218 km/ uur) is de enorm bullig accelererende BMW. Maakt niet uit. Na een paar tellen duikt voor ons alweer een ‘Nur Links’-rijder op – of een bord met de aanduiding ‘130’. Kwestie van koers houden dus. Bovendien drijft alles boven de 160 km/uur het brandstofverbruik alleen maar verder op… Timo op de Ducati geeft een signaal: de 950 moet tanken. De kleinste tank (16 liter) en een redelijk dorstige V-twin beperken de actie radius. Uitgerekend de ‘good old’VFR zou het verst komen. Op de secundaire wegen is hij net zo zuinig als de technologisch veel meer geavanceerde BMW. Bovendien gaat er drie liter meer in de tank van de Honda. We verlaten de snelweg en rijden de pret tegemoet. We willen eindelijk stoom afblazen! In de Hunsrück voeren de voormalige berg circuits je over en langs diep ingesneden Moezelhellingen. Onze vijf sportieve toer motoren zijn volledig in hun element. Timo grijpt de vuurrode Ducati nu bij zijn nekvel en stuurt hem met veel tractie en snelheid door de vele bochten. Hoe sneller, hoe beter! De Italiaanse lichtgewicht snijdt net zo precies door bochten als een scalpel door weefsel. De 950 stuurt ongelooflijk scherp, houdt de krapste lijnen vast en vindt die lijnen haast als vanzelf. Geef je de V-twin tussen de buizen van het stalen vakwerkframe goed de sporen, dan trakteert de Ducati je op een sensationele
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3