MotoPlus 01 - 2024

CONCEPTVERGELIJKING 5 SPORTIEVE TOERMOTOREN UIT 3 GENERATIES 32 MOTOPLUS CONCEPT VERGELIJKING Kawasaki Ninja 1000SX Beresterk motorblok, geweldig uitrustingsniveau, aangename zitplek. Mag iets neutraler sturen. eerst een klein dipje in het koppel voordat het volle bak verder gaat. Er lijkt maar geen einde aan die punch te komen! In de zesde versnel­ ling stormt de RS in 6,2 seconden van 60 naar 140 km/uur. Net zo makkelijk! Met een aangenaam lange overbrengings­ verhouding rolt de perfect rijdbare R1250RS graag rustig in een hoge versnelling door de stad. Mag je dan nog klagen over het laagste litervermogen? Nee toch? Bij het accelereren in de hoogste versnelling volgen de Kawasaki, Ducati en Triumph de BMW. Ver daarachter volgt pas de Honda met 13,5 seconden (dat is duidelijk een andere wereld). Maakt dat wat uit? Nee, totaal niet. Als ik de VFR steeds één versnelling of – beter nog – twee versnellin­ gen terugschakel, blijft de Honda goed bij. Dus, wáár hebben we het over? Oeps, Timo slipte een beetje op de Ducati op de oprit naar de snelweg. Tja, 6 °C is niet bepaald de juiste temperatuur voor de ‘zomerse’ Pirelli Rosso III banden onder de Italiaan. Ook natte herfstwegen zijn niet het ideale domein voor deze rubbers. Daarentegen zijn de Michelin Road 5 GT’s onder de BMW een droom onder deze omstandigheden. Daar­ tussenin zitten Metzeler (Triumph), Continental (Honda) en Bridgestone (Kawasaki) qua grip­ gevoel. Hmm, de achtvoudig instelbare tractie­ controle van de Ducati dan maar iets vroeger laten ingrijpen? Of gewoon de rijmodus van ‘Sport’ naar ‘Touring’ zetten? Rijmodi, gasrespons of zelfs de vermogens­ afgifte en de regelintervallen van tractiecontrole en (bochten-!) ABS beïnvloeden? Instelbare hulpsystemen van tractie- tot wheelie-controle, handige versnellingsindicatoren of dikke upside-down vorken? In 2005, en meer nog in 1994/’95, was dit allemaal nog een verre toekomstdroom. De Triumph heeft een vaste ABS-instelling en een boordcomputer, maar dat is het wel zo’n beetje. De Honda mist beide. De uitrustingstabel verderop laat zien waar vooruit­ gang is geboekt, zowel standaard als voor een extra hoeveelheid euro’s. Middels ride-by-wire is zelfs de cruise control op de BMW en Kawasaki heel fijngevoelig te regelen. Het is druk op de snelweg en veel harder dan 130 km/uur kunnen we niet. Dan blijft er tijd over om dingen te overpeinzen. Wat opvalt is dat Sven bijzonder rechtop zit op de Kawasaki achter de breedste en hoogste stuurhelften. Marc hoeft zich nauwelijks ver­ der uit te strekken op de BMW. Bovendien biedt de in hoogte verstelbare ruit op de RS de beste bescherming tegen de wind, wat op dit moment erg prettig is. Het motto van de RS en de Ninja is ‘snel relaxed, relaxed snel’. Als de winddruk een beetje meehelpt, is de Ducati »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3