MotoPlus 01 - 2024
5 SPORTIEVE TOERMOTOREN UIT 3 GENERATIES CONCEPTVERGELIJKING CONCEPT VERGELIJKING MOTOPLUS 29 De commandocentrale met TFT-scherm in BMW-stijl. Met een van de motortemperatuur afhankelijk rood gebied en een goed geïntegreerd, optioneel navigatiesysteem – bediening middels het draaiwiel links. Brede stuurhelften. De beide oudjes in dit gezelschap treffen een trio met bergen elektronica en een waar vuurwerk aan uitrusting. De elektronisch aangestuurde achter schokdemper is pure luxe. Dynamic ESA strijkt veel glad. Vorm volgt functie met een flinke enkelzijdige cardan-swingarm met reactiestang. Fraaie ‘smoke’ led-knipperlichten en typisch ‘BMW: made in Berlin’. hoewel hij na een koude start gedurende een paar seconden een beetje hoger in toeren draait. Maakt niet uit, het heeft gewoon iets wanneer het viertakt-principe met een vier- in-lijn wordt gecombineerd. Voor deze toer hebben we de nogal kort ogende zijkoffers gemonteerd op de 235 kilo wegende Kawasaki. Ze zijn van binnen echter groter dan ze van buiten lijken en je kunt er makkelijk een integraalhelm in kwijt. Ik heb de eer om als eerste op de Honda VFR750F te stappen, met recht een rijdende legende. Zijn voorganger, de RC 24, blies het segment van de sportieve toermachines in 1985 echt nieuw leven in met een volledig nieuw ontworpen motorblok, nadat de eerste VF-modellen begin jaren ’80 veel kinderziektes hadden, waaronder technische problemen met het motorblok. De VFR verwierf daaren tegen al snel een inmiddels legendarische reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Honda was ook de eerste fabrikant die vanaf het begin een garantie van twee jaar bood zonder kilometerbeperking, wat uiteraard iets zei over het vertrouwen in de eigen produc»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3