MotoPlus 01 - 2024
CONCEPT VERGELIJKING MOTOPLUS 27 BMW R1250RS Triumph Sprint ST 1050 Honda VFR750F Kawasaki Ninja 1000SX Ducati SuperSport 950 S Wat zijn de slechtste motormaanden? Nou, daar heb ik wel een duidelijke mening over: december, januari, juli en augustus! De winter maanden zijn te koud en te donker en midden in de zomer is het te heet – je zweet als een bouwvakker en voelt je als een astronaut. Dus september en een gouden oktober zijn veel betere alternatieven. Maar deze keer maakt het weer midden oktober het ons niet gemak kelijk. We vertrekken bij een temperatuur van 6 °C en een bewolkte hemel – we hebben beter weer gehad dan dit. Toch zijn Marc, Robert, Sven, Timo en ik vol goede moed. We kijken uit naar onze bestemming, de Eifel, en naar de sportieve toermotoren, die deels al zeldzaam zijn geworden. Met deze motorfietsen kun je zowel lek ker knallen als reizen. Zelf was ik in 2000 in Zweden op een Triumph Sprint RS 955 met mijn vriendin en een volledige kampeeruitrus ting – geen probleem met een laadvermogen van 270 kilo. In 2006 ging er opnieuw een Brit mee op vakantie, naar Corsica, en dit keer een Triumph Sprint ST 1050 – het model dat nu deel uitmaakt van deze test. Kort daarna volgde nog een circuittraining. Ging prima! En daarom mag naast de achttien jaar oude Triumph ook een Honda VFR750F uit 1995 laten zien hoe hij de drie moderne sportieve toermachines in deze test kan bij houden. Alle vijf de machines hebben als doel de balans tussen twee uitersten te vinden: wendbaarheid en stabiliteit en toerkwaliteiten en sportieve feedback Dat is waar we naar uitkijken: het gevoel verbonden te zijn met de weg, optimale vertanding tussen de banden en het asfalt. Niet helemaal zo snel als op moderne super sportmotoren, maar ook niet zo ontkoppeld als in het zadel van een dikke allroad of een crossover. Willen we eigenlijk nog wel volledig rechtop zitten? Onze veelzijdige sportieve toermachines uit drie generaties vertegenwoordigen een segment dat tegenwoordig helaas nogal dun bezet is, maar ze voelen gewoon goed aan. Vijf mannen die zich iets naar voren strekken en de sportieve stuuruiteinden vastgrijpen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3