MotoPlus 01 - 2024
ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 Slank silhouet, wespentaille, standaard valbeugels, smalle uitlaatdemper, groot dashboard, op aanvraag leverbaar met tubeless velgen. Nieuw vanaf de grond opgebouwd water gekoeld motorblok dat ondanks waterkoeling zo’n tien kilo minder weegt dan het lucht gekoelde 411-motorblok. en kan het op het oog zeker een zak cement aan. Naast een zijstandaard heeft Royal Enfield ook een stabiele middenstandaard gemonteerd. Een laadvermogen van 198 kilo is echt veel in deze klasse. Omdat alles zo solide is ontwor pen, bedraagt het totaalgewicht met een volle 17-liter tank 196 kilo. Showa levert de vering. De Ø 43 millimeter upside-down vork is niet instelbaar. De veervoorspanning achter kan wel worden aangepast aan de belasting. Het uitlaat systeem is gemaakt van roestvrij staal en eindigt in een smalle en sierlijke demper. Super. Als de koffiebekers leeg zijn, gaan we verder. Op weg naar de top moeten we voortdurend vrachtwagens en auto’s inhalen. Hier verrast de Himalayan met een goede handling en indruk wekkende stabiliteit. Je kunt ook moeiteloos vertrouwen op de remmen. Een 320-schijf aan de voorkant in combinatie met een 270-schijf aan de achterkant levert voldoende oppervlak op voor de remblokken om gretig in te bijten. Dat doen ze dan ook goed. Om vlot in te halen, moet de motor minimaal 4.000 tpm draaien. Daaronder pruttelt de motor braaf voor zich uit, daarboven wordt hij wakker uit zijn winterslaap en laat hij zijn spierkracht zien. Onder de gegeven omstan digheden – constant bergop en bergaf inhalen op extreem grote hoogte – is het moeilijk om een redelijke beoordeling te maken van de rust en balans uit en loopt relatief trillingsvrij. Op een paar lange rechte stukken toonde het dashboard ongeveer 100 km/uur bij 5.000 tpm in de zesde versnelling. Ontspannen reizen moet er dus in zitten en hetzelfde geldt voor een stukje offroad rijden. Dat komt omdat de 450 voor en achter een veerweg heeft van 200 millimeter en met 230 millimeter ook voldoende bodemvrijheid heeft. Zolang je niet als een motorcrosser tekeer gaat, is de afstelling van de vering volledig toereikend. Enduro-achtig snelwandelen is de specialiteit van de nieuwe Himalayan. Een iets kortere overbrengingsverhouding kan hier zeker nog wat voordeel opleveren. Terug in het basiskamp besef je hoe serieus Royal Enfield het met deze motorfiets voor heeft. Er zijn dertig fabrieks accessoires verkrijgbaar, het zuinige brandstof verbruik van 1:27,8 en soms zelfs lager maakt het mogelijk om afstanden tot 500 kilometer af te leggen zonder te tanken en er zijn zelfs aluminium zijkoffers beschikbaar voor globe trotters. Het mooiste nieuws bewaren we tot het laatst. Als de machine in het voorjaar van 2024 in de showroom schittert, hangt er een prijskaartje aan dat met € 6.999,- exact gelijk is aan dat van de Himalayan 411. n -CONCLUSIE De Himalayan 450 is – zo u wilt – de legi- tieme opvolger van de legendarische Yamaha XT500. De machine is robuust, tech- nisch up-to-date en bovenal een allrounder. Het hoge lastdiergehalte van voorganger model 411 is nog steeds aanwezig, maar de 450 is in alle opzichten sportiever. Iedereen die een eerlijke, zuinige, terreinwaardige, betaalbare en coole motorfiets zoekt, komt bij een Himalayan 450 uit. geschiktheid in de dagelijkse praktijk. Hoewel de aandrijving een kortere slag heeft en meer toeren maakt dan de tractor-achtig stampende 411, is het zeker geen high-performance motor blok dat altijd toeren wil maken. De 450 straalt
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3