MotoPlus 01 - 2024

EERSTE TEST ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 24 MOTOPLUS EERSTE TEST Zelfs het kleinste vleugje ironie verdampt de volgende ochtend als het samenspel van stuurbreedte, voetsteunen en zadel perfect past voor iedereen tussen de 1,60 en 1,90 meter lengte. De zithoogte is variabel. Naar keuze 805 of 825 millimeter met het lage zadel en 825 of 845 mm met het standaard zadel. Wie het Rally-­ zadel bestelt, zit zelfs op 865 mm hoogte. Net als op de 411 kun je het dashboard verbinden met een mobiele telefoon. Hierdoor dient het dashboard ook als navigatiesysteem, alleen is het scherm van de 450 vier inch groter. In peloton vertrekken we richting de 3.978 meter hoge Rohtang bergpas. Voorzichtig vertrouwd raken is het devies. Het is vroeg in de ochtend, de temperatuur lag ’s nachts net boven het vriespunt en nu rond de tien gra­ den. Het asfalt heeft alle kleuren. Olievlekken. Koelwater. Koeienzeik. Hondenpoep. De harde banden van de Indiase fabrikant Ceat, die hun ‘grip’-geloofsbrieven nog moeten bewijzen, passen in het plaatje. Met hun afmetingen van 90/90-21 en 140/80-17 zijn ze – vergeleken met die van kleine zusje 411 – wel een stuk volwas­ sener. In een mum van tijd voelen de knoppen vertrouwd aan. Met de kleine joystick op de linker stuurhelft scrol je snel door het menu. Er is bijna geen informatie die het dashboard niet toont. Met een gemakkelijk bereikbare schakelaar aan de rechterkant schakel je tussen de drie rijmodi. Dat betekent inderdaad dat de motorfiets over drive-by-wire beschikt. De eerste serieus krappe bochten zijn een uit­ daging, omdat de spreiding tussen de eerste en tweede versnelling vrij groot is. Volgens de snelheidsmeter loopt de Himalayan in de eerste versnelling 55 km/uur. Hoewel de vorige avond nog zo trots gepresenteerde ver­ mogenscurve een vet middengebied aangaf, voelt de motor niet overdreven krachtig aan. Onder de 4.000 tpm komt hij niet uit de start­ blokken en tegelijkertijd mist hij pep in het bovenste derde deel van het toerengebied. Een technicus ter plaatse komt met de verkla­ ring: een verbrandingsmotor verliest ongeveer tien procent van zijn vermogen per iedere duizend meter hoogte. Even voor de duidelijk­ heid: de offroad-foto’s zijn genomen op een hoogte van 3.520 meter. Als die formule klopt, stuurde de 450 op dat moment waarschijnlijk maar 26 pk naar het achterwiel. Het is tijd voor een eerste pauze en dat biedt de mogelijkheid om een beetje rond te neuzen. Alle verlichting is LED en zoals elke motorfiets van de Indiase fabrikant ziet de Himalayan 450 er oerdegelijk uit. In tegenstelling tot zijn kleine zusje is het achterframe aangebout, zijn er stevige handgrepen aan de zijkant van het frame gelast, is het stalen bagagerek standaard MOTOR watergekoelde eencilinder-viertaktmotor, twee ketting-aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen, klepstoters, semi-droge cartersmering, brandstof­ injectie, 1x Ø 42 mm, geregelde katalysator, dynamo 418 W, accu 12 V/8 Ah, mechanisch bediende meervoudige platen- koppeling in oliebad (anti-hop), zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 84,0 x 81,5 mm Cilinderinhoud 452 cc Compressieverhouding 11,5:1 Max. vermogen 29,4 kW (40 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel 40 Nm bij 5.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside-down vork, Ø 43 mm, stalen achterbrug, monoshockdemper met linksysteem, instelbare veervoorspanning, schijfrem voor, Ø 320 mm, zwevende dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter, Ø 270 mm, zwevende enkelzuiger remklauw, ABS. Spaakwielen met aluminium velgen 1.85 x 21; 3.00 x 17 Banden 90/90-21; 140/80 R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.510 mm, balhoofd­ hoek n.b., naloop n.b., veerweg v/a 200/200 mm, zithoogte 825-845 mm, rijklaar gewicht 196 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie 3 jaar Onderhoudsbeurten elke 5.000 km Kleuren grijs/rood, grijs/blauw, bruin, zwart/goud, wit Prijs Nederland € 6.999,- Prijs België € 5.999,- INFO NEDERLAND www.royalenfield.com/nl INFO BELGIË www.royalenfield.com/be TECHNISCHE GEGEVENS ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3