MotoPlus 01 - 2024
EERSTE TEST ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 22 MOTOPLUS EERSTE TEST Oh mijn god, ook nog een kentekenplaat op de voorkant! Al maakt dat in het geval van de Himalayan 450, die Royal Enfield presenteert aan de voet van het Himalaya-gebergte in Manali, helemaal niets uit. Door de over hangende valbeugels rondom de benzinetank oogt het uiterlijk van de machine sowieso ongewoon. De sierlijke kentekenplaat valt daarbij vergeleken nauwelijks op. De val beugels dienen ook als bevestiging voor zij koffers. Voor iedereen die de wereld rond wil reizen. Of voor iedereen die de motorfiets hier lokaal als pakezel gebruikt. De Himalayan 411 – de oorspronkelijke Hima layan – vervulde al die taken de afgelopen jaren in elk geval perfect. Met zijn lucht gekoelde langeslag-blok wordt hij zowel in India als in Europa als een braaf werkpaard beschouwd dat mensen van A naar B vervoert of als een alternatieve stadsmotor. Sinds zijn debuut in 2016 zijn er circa 200.000 exempla ren van de 411 verkocht. Ook in Nederland ver zamelde de machine een kleine, trouwe schare fans. De motor staat bekend als oerdegelijk, zeer zuinig, tijdloos en ronduit gezellig. In India blijft de 411 gewoon in het leverings programma, maar in Europa gaat daar nog heel zorgvuldig over gewikt en gewogen worden. Het nieuwe 450-model is namelijk niet slechts één stap vooruit, maar vele. Dat begint al met de motor. De precies 452 cc zware motor met de interne titel ‘Sherpa’ is Royal Enfield’s allereerste watergekoelde motor. Om het beloofde vermogen van 40 pk te genereren, maakt het merk gebruik van vierklepstechnologie en heeft het blok een hogere compressie en een korte slag zodat het hogere toeren kan draaien. Nu is dit in de moderne wereld niet direct een reden voor een feestje. Een KTM 390 bijvoorbeeld heeft altijd al vier kleppen en waterkoeling gehad en produceert – ondanks zijn geringere cilinder inhoud – zelfs 4 pk meer dan de Himalayan. Desondanks heeft het Royal Enfield-team op een hoogte van 2.200 meter een podium neer gezet dat ongeëvenaard is. In de schaduw van 4.000 meter hoge bergen stelt de motorfiets fabrikant de 450 in vijf verschillende kleuren voor aan een nieuwsgierige groep journalisten. In zes opgebouwde tenten komen specifieke onderwerpen aan bod. Alles, van het wereld reis-waardige bagagesysteem tot de versnel lingsbak, kan tot in detail worden bekeken. Het Enfield-team is in opperbeste stemming: 40 pk bij 8.000 tpm, 40 Nm koppel bij 5.500 tpm en een zesversnellingsbak. Man oh man, als dat geen reden is voor een feestje! Royal Enfield rolt een grotere variant van zijn rustieke allroad naar de startlijn. De nieuwe Himalayan 450 vult een gat waarvan je mogelijker wijs niet eens wist dat het bestond. Geheel in stijl rijden we de Himalayan 450 in de Himalaya. | Tekst: Rolf Henniges; Foto’s: Royal Enfield, Natscha Biermann | MIK HOOG »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3