MotoPlus 01 - 2024
TRIUMPH TIGER 900 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 19 vlakken van de wegvariant. Hij heeft een iets breder stuur en een pietepeuterig vlakkere bal hoofdhoek, is standaard voorzien van een dikke aluminium carterbeschermer en valbeugels, en beschikt nog over een zesde Offroad Pro- rijmodus, waarin zowel ABS als tractiecontrole volledig zijn uitgeschakeld. Dat is misschien wat veel van het goede om mee te beginnen, dus eerst maar eens de reguliere Offroad-modus proberen, waarin de drie onderliggende hulpsystemen (mapping, ABS en tractiecontrole) in de offroad-stand staan. Bij het ABS houdt dit in dat het systeem enkel voor actief is, bij de tractiecontrole dat het een hogere mate aan wielspin toestaat om enigszins met het achterwiel te kunnen sturen, driften dus. Na het op contact zetten duurt het even voor het dashboard volledig is opgestart, wat zeker bij het veelvuldig stoppen en starten tijdens de fotoshoots ronduit ergerlijk blijkt. Het duurt dan namelijk ook even voor je weer van modus kunt wisselen. Met 228 rijklare kilo’s (GT Pro 222 kg) is de Rally Pro zeker geen lichtgewicht, maar die kilo’s lijken uitstekend verdeeld. De route van van daag loopt door de schitterende Guadalteba regio, die onder meer onderdak biedt aan het waanzinnig mooie Caminito del Rey wandel pad door de El Chorro-kloof, en voert over een variatie aan gravel-, klei- en zandpaden tot aan het letterlijke hoogtepunt Mirador Sierra de Aguas. Veel in het zadel zitten is er niet bij, het is vooral staan. En de staande ergonomie van de Rally Pro is werkelijk fenomenaal goed. Rem- en schakelpedaal zijn bijzonder goed te bedienen, prima grip op de voetsteunen, en het brede stuur – dat nu trouwens 15 millimeter dichter op de rijder staat – is perfect gepositioneerd. De Rally laat zich er waanzinnig handelbaar mee over de wegen dirigeren. Ook het blok laat zich van een bijzonder zonnige kant zien. Het trekt erg goed van onderuit en blijft ook in de hogere toerenregionen dat fanatisme vast houden. Twee zaken verstoren het ideaalplaatje echter in lichte mate: de eerste gasaanname is een beetje té joviaal en de tractiecontrole presenteert zich als iets te behoudend en mag de achterwielteugels wel iets meer laten vie ren. De vrij configureerbare Rider-modus biedt gelukkig uitkomst: de Road-mapping in combi natie met de Offroad-modus van het ABS en de tractiecontrole uitgeschakeld blijkt de perfecte mix. De Rally laat zich fantastisch over de brede paden zwiepen en geeft daarbij enorm veel vertrouwen. Niet in de laatste plaats dankzij de zeer goede quickshifter en remmen trouwens. Ongelooflijk hoe hard je kunt ankeren op het onverhard, waarbij er niet het minste spoortje onrust in het rijwielgedeelte komt. Waanzinnig! Allemaal leuk en aardig, feit is dat het gros van de verkochte allroads en adventures het onverhard niet of nauwelijks ziet. Op dag 2 mag de Rally Pro zijn wegcapaciteiten daarom tonen, op de reguliere Bridgestones uiteraard. Eerst is NÓG IETSJE MEER? Uiteraard zijn er voor de nieuwe Tiger 900 weer legio accessoires beschikbaar, die Triumph deels heeft ondergebracht in een viertal pakketten, die elk een bepaalde karaktertrek benadrukken. Prijzen worden op een later tijdstip bekendgemaakt. Performance Pack • Akrapovic einddemper • Knipperlichten voor en achter • Gefreesde adventure-voetsteunen Protection Pack • Valbeugels • Tankpad • Carterbeschermer • Vorkpootprotectoren • Radiateurbeschermer • Koplampgrille Trekker Pack • Trekker zijkoffers • Kofferrek • Trekker topkoffer met rugsteun • Topkofferdrager Expedition Pack • Expedition aluminium zijkoffers • Kofferrek • Aluminium topkoffer met drager • Rugsteun Instelbare hendels, cruise-control, legio (deels hellingshoekafhankelijke) hulpsystemen en niet te vergeten deze fantastisch werkende up/down quickshifter. Het ontbreekt de Tiger- rijder aan niets. De nieuwe Tiger 900 kreeg hetzelfde 7-inch TFT-dashboard als grote broer 1200. Het is vanaf de linkerkant van het stuur makkelijk instelbaar. Dankzij onder meer nieuwe zuigers met een hogere compressie en andere in- en uitlaatnokkenassen ging het blok er qua prestaties flink op vooruit. Het loopt ook bovenin nu heerlijk door. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3