MotoPlus 01 - 2024

EERSTE TEST TRIUMPH TIGER 900 18 MOTOPLUS EERSTE TEST greerde positielichten. Daarmee hebben we het pakket aan updates bijna besproken, rest enkel nog het nieuwe 7 inch grote TFT-scherm, dat ook op grote broer Tiger 1200 dienst doet. Het voorziet uiteraard in Bluetooth-connecti­ vity en heeft ook een praktische USB-C-poort paraat (naast de reeds bestaande USB-A-poort onder het zadel). En het design dan, is daar niets aan veranderd, vraagt de oplettende lezer zich wellicht af? Nou, het kuipwerk is her en der wat bijgepunt, maar je moet wel over een goed stel kijkers beschikken wil je van een afstandje de oude en nieuwe Tiger 900 van elkaar kun­ nen onderscheiden! Onder de streep een model-update die meer richting evolutie dan revolutie neigt. Dat gezegd hebbende, kunnen bescheiden aanpas­ singen wel degelijk een groot effect sorteren. Of dat ook voor het lijdend voorwerp alhier geldt, gaan we rond het Spaanse Fuengirola ondervinden. Deze tweedaagse snuffelstage trappen we af met de Rally Pro, één van de drie varianten uit de Tiger 900-lijn. Ook komend jaar is er namelijk weer de keuze tussen een straatgeoriënteerde GT- en meer offroadgerichte Rally-uitvoering met onder andere langere veerwegen en spaakwielen (met tubeless banden). Die Rally is er echter enkel nog in de Pro-uitvoering, terwijl de GT er zowel in een basis- als Pro-versie komt. Echter is de animo voor de standaard GT onder de Tiger 900-klandizie hier in de Lage Landen blijkbaar zo beklagenswaardig, dat is besloten om hier enkel de flink opgetuigde Pro-versies te voeren. Op alle drie de versies, dus ook op de hier niet gevoerde GT, heb je de beschikking over vier rijmodi (Rain, Road, Sport en Offroad), hellingshoekafhankelijke, meervoudige tractie­ controle en ABS, led-verlichting rondom, cruise-control, in hoogte verstelbare zadels en handkappen. De Pro’s pronken daarnaast met extra snufjes zoals een verwarmd zadel en duo­ zadel, handvatverwarming, extra Rider-modus, up & down quickshifter, mistlampen, midden­ bok en bandenspanningscontrole. De eerste dag bestaat voor een kleine 90% uit kilometers op het onverhard. In plaats van de standaard Bridgestone A41’s staat de Rally daarom op Michelin Anakee Wild noppen­ rubber. Voor vertrek eerst het zadel maar eens in de hoogste van twee standen zetten, wat in letterlijk tien seconden is gepiept. De laagste zithoogte is met 860 millimeter best behoor­ lijk, het zadel is bij de tank echter relatief smal en in combinatie met een stel lange onder­ danen is de hogere 880 millimeter helemaal prima. Naast de al genoemde andere vering van Showa (op de GT Pro van Marzocchi) met 60 millimeter langere veerwegen voor en achter (240/230 mm, red.) en de spaakwie­ len, verschilt de Rally Pro ook nog op andere In vergelijking met de Rally Pro is de GT Pro op het asfalt nét wat licht­ voetiger. Een fantastische stuurmachine!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3