MotoPlus 01 - 2024
EERSTE TEST MOTOPLUS 17 Onder me klinkt niet de gelijkmatige zoem van een driepitter met regelmatige ontstekings intervallen om de 240 graden, maar een onregelmatige motorloop die veel meer aan een V-twin doet denken. Het is de erfenis van een behoorlijk ingrijpende update die Triumph haar middenklasse Tiger voor 2020 gaf. Die stond nog als 800 te boek, maar door onder meer een groter blok (dankzij een vier milli meter grotere boring) ging de Engelsman vanaf toen als Tiger 900 door het leven. Minstens zo belangrijk echter was de overstap op de tot T-plane gedoopte krukasconfiguratie: kijk je ‘en profil’ op de krukas, dan heeft deze de vorm van een ‘T’. In combinatie met een aangepaste ontstekingsvolgorde van 1-3-2, resulteert dit in ontstekingsintervallen van 180°-270°-270°. Tussen het ontsteken van de eerste en derde cilinder zit een relatief korte tijd, goed voor een extra impuls van het koppel, maar ook de reden van die karakteristieke V-twin-achtige motorloop. Ondanks die behoorlijke motorische update van slechts een paar jaar geleden, heeft Triumph de driepitter voor 2024 wederom van een flinke scheut extra peper voorzien. Het 888 cc metende blok kreeg onder meer nieuwe zuigers met een hogere compressieverhouding van 13,0 op 1 (was 11,3 op 1). Verder werden de cilinderkoppen aangepakt (grotere inlaat- en aangepaste uitlaatpoorten), kreeg de drie cilinder in- en uitlaatnokkenassen met meer lift, evenals 15 millimeter langere inlaatkelken aangemeten en werd het uitlaatsysteemmet nu slechts één katalysator en nieuwe einddemper aangepakt. Updates die enerzijds resulteren in een tot 108 pk gestegen vermogen (was 95 pk) en tot 90 Newtonmeter gestegen koppel (was 87 Nm), terwijl zowel verbruik als uitstoot beide zijn verbeterd. Claimt Triumph althans… Hoofdstuk motorblok gehad, over naar de andere gebieden waar de 900 op ‘meer’ is getrakteerd. Beginnend met het comfort, dat dankzij onder meer een nieuw, vlakker zadel met een dikkere padding een duwtje in de rug krijgt. Ook is het stuur nu in rubbers opgehan gen, waardoor bloktrillingen minder voelbaar aanwezig zouden moeten zijn. Nieuw is ook het remsysteem. Of de elektronica erachter beter gezegd. Net als de afzwaaiende 900 is ook de nieuwe uitgerust met een state- of-the-art Brembo remsysteem met zeer capa bele Stylema-remklauwen, die op een super bike niet zouden misstaan. Het remsysteem, uiteraard ondersteund door een hellingshoek afhankelijk ABS van Continental, is nu echter gecombineerd. Rem je enkel voor, dan wordt er achter automatisch mee geremd ten faveure van de stabiliteit. Nieuw is eveneens het auto matisch activeren van de alarmlichten wanneer er – zeg maar – wat fanatiek wordt geankerd. En nu we het over de veiligheid hebben, deze wordt ook naar een iets hoger niveau getild door de nieuwe, in de knipperlichten geïnte De huidige Triumph Tiger 900, die alweer in 2020 op de markt verscheen, is nou niet wat je zegt een schraal bedeeld beestje. Toch lanceert de Engelse firma de 2024-generatie van haar middenklasse allroad/adventure onder het credo ‘more’: meer vermogen en koppel, meer comfort en een breder inzetgebied. Maar is less nu more, of is in dit geval more toch more? We zoeken het voor u uit! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Triumph/Chippy Wood, Gareth Harford, Andrew Northcott | MAG HET IETSJE MEER ZIJN? »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3