MotoPlus 24 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 99  BAS WORLD KTM RACING TEAM REPORTAGE MINIMALE NEDERLANDSE BEZETTING De Nederlandse deelname bij de motoren is dit jaar minimaal: alleen Mirjam Pol en Wesley Aaldering nemen deel. Het hadden er eigenlijk vier moeten zijn. Olaf Harmsen reed de Dakar Rally in 2021 en had weer ingeschreven. De Brabander viel in oktober na een valpartij helaas geblesseerd uit tijdens de Rallye du Maroc. Hij moest niet alleen daar opgeven, maar moet ook noodgedwongen een punt zetten achter zijn rallycarrière. Bram van der Wouden viel afgelopen Dakar uit met zijn zelfgebouwde Sherco-rallymotor. Hij bouwde een nieuwe machine, maar vanwege de aangescherpte toelatingseisen wees de organisatie zijn inschrijving te elfder ure af. De zeer ervaren Mirjam Pol won het damesklassement van Dakar-2022 en werd ook FIM 2WRC- rally-wereldkampioen in de damesklasse. “De doelstelling voor de komende Dakar is duidelijk: het winnen van het damesklassement”, aldus Pol. “Rallyrijden is vooral een kwestie van niets meemaken. Als dat lukt en je dus uit de problemen weet te blijven, rij je vanzelf een goede rally.” Rally-debutant Wesley Aaldering is niet echt een debutant. Hij ging al vijf keer met het HT Rally- Raid-team van Henk Hellegers mee als monteur. Nu gaat hij de uitdaging aan om als rijder van start te gaan. Het liefst was hij als kistrijder gestart, maar de organisatie vindt dat hij daarvoor te weinig ervaring heeft. Hij kreeg wel een startplaats als hij zich bij een ervaren team aansloot. naar. “Mason (Klein, red.) kan briljant navigeren en ziet daardoor alle gevaren vooraf aankomen. Qua fouten en valpartijen gebeurt er nooit iets met hem en daarom hebben we hem op een crosstraining gedaan. Hij moet name- lijk nog harder kunnen gaan.”Over snelheid gesproken: Van der Velden heeft liever een vijf procent snellere motorfiets dan een vijf procent betrouwbaardere rallymotor. “Dat is gratis tijd­ winst, daar hoeven die jongens alleen maar voor te zitten en de gaskabel gespannen te houden. Maar door de maximum snelheid van 160 km/uur die we vanaf dit jaar hebben is het minder belangrijk dan voorheen.” Naast alle sleutelaars is er ook een belangrijke rol weggelegd voor Bart Nelissen, de fysio van het team. Van der Velden dicht hem een cruciale rol toe. “Veertien dagen Dakar red je echt niet meer op een boterhammet jam. Een fysio die waakt over de fysieke conditie van zijn rijders is zó belangrijk; alleen daardoor kunnen die jongens zo geconcentreerd blijven. Die jongens gaan veertien dagen tot het gaatje en ze rijden op plekken waar ze nog nooit zijn geweest, waarbij ze het gevaar van een papiertje moeten aflezen. Een rijder heeft het ooit wel eens het slechtst betaalde baantje genoemd gezien de risico’s die eraan verbonden zijn.” Als het BASWorld KTM Racing Team zijn werk ook dit jaar weer zo goed uitvoert dat de top­ rijders tegen het podium aanschurken, bestaat de kans dat KTM ze het jaar erop aan het fabrieksteam toevoegt. Waar Nederlandse voet­ balclubs nog weleens balen van het feit dat grote voetballanden alle Hollandse topspelers weg­ kopen, doet het Van der Velden niets. Integen­ deel zelfs:“Als jonge jongens doorstromen naar het fabrieksteam, is het plannetje gelukt”. n In deze truck is het straks 2 weken kermis. Zelfs het buitenaanzicht van het pand ademt rally uit.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3