MotoPlus 24 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 95  levert automatisch veel sleutelwerk op en het liefst had teammanager Bart van der Velden zich bij de monteurs gevoegd, maar dat kan meestal simpelweg niet. Hij moet de regie hou- den, vluchten boeken, verzekeringen regelen, papierwerk doen, telefoontjes plegen, véél tele- foontjes plegen. “Ik word eerlijk gezegd minder moe van het onderhoud van vier motoren dan van het regelwerk, maar dat is nu eenmaal mijn rol in het team.” Het team bestaat tijdens Le Dakar – inclusief Van der Velden – uit zeven man. Het voltallige personeel van Van der Velden Motoren wordt voor de monsterrally aangevuld met drie extra personen. Wie de grote motorzaak in zich opneemt beseft waarschijnlijk niet dat de rally-­ activiteiten zo’n driekwart van de inspanningen vragen. Van der Velden sleutelt al vanaf zijn der- tiende en start in 2008 een motorzaakje waar EEN ‘GEWOON’ DAGJE DAKAR Een teammanager van een groot Dakar-team moet tijdens het evenement flink doorbuffelen. Bart van der Velden houdt er de volgende routine op na: 1.00 uur: (op z’n laatst) naar bed. 3.00 uur: ontwaken, motoren starten en langzaam warmdraaien, GPS-systemen opstarten en zowel de navigatie als de motorfietsen aan een laatste controle onderwerpen. 6.30 uur: laatste rijders gaan op weg, ontbijt halen, maar meestal vliegens- vlug een etenszak oppikken en als chauffeur de servicetruck naar het vol- gende bivak rijden. Meestal duurt de rit zo’n zes à zeven uur. 12.30 à 13.30 uur: op nieuwe locatie het bivak opbouwen. De eerste rijders zijn dan waarschijnlijk al binnen waar- door een douche er weer bij inschiet. Middaguren zijn gereserveerd voor onderdelen en banden halen, de rijders debriefen, beslissingen van de jury aan­ vechten en indien nodig hulp bieden bij de service van de motoren. Het liefst zou de teammanager aan de motoren sleutelen – “liever vier motoren onder­ houden dan al dat gebel en geregel” –, maar het kan niet anders. 1.00 uur: met een beetje mazzel ligt Van der Velden er op z’n laatst weer om één uur in. Eenmaal thuis weet Van der Velden dat het een volle maand duurt voordat hij weer een gewoon slaap­ ritme te pakken heeft. Ook deze rally-GasGas gaat tot het laatste schroefje uit elkaar.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3