MotoPlus 24 - 2022

Central Classics Na twee jaar verstek te moeten hebben laten gaan vanwege het coronaspook dat over de wereld raasde, wordt op 17 en 18 december in hartje Nederland eindelijk weer Central Classics georganiseerd. Op de meer dan 10.000 vierkante meter grote beursvloer van de Expo in Houten vind je alles op het gebied van oldtimer motoren, bromfietsen en onderdelen. De beurs heeft de deuren op zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 10.00 tot 16.00 uur. De entree bedraagt € 12,00, maar dames en kin- deren tot 12 jaar mogen gratis naar binnen. Parkeren is eveneens gratis. Info: www.centralclassics.nl Curas Investa Group breidt verder uit Bovenstaande naam zegt je mis- schien niet veel, maar deze Neder­ landse investeringsmaatschappij is onder meer eigenaar van Chrome­ Burner, Batavi Trading, Motorstroom en Revshop. En nu ook van het Britse Helmet City, een Britse motor­ onderneming met webshop en vijf fysieke winkels in het zuiden van Groot-Brittannië. Via internationale en landelijke verkooppunten (zowel fysiek als online) ziet de Curas Investa Group vele mogelijkheden om de groei te continueren met de toevoe- ging van Helmet City. Yamaha vrijetijds- kleding 2023 staat op de stoep, voor Yamaha reden om haar volledig vernieuwde vrijetijdskledinglijnen te onthullen. ‘Lijnen’ inderdaad, want de Japanse fabrikant heeft voor elk rijderstype of iedere motorsportliefhebber wel een aparte lijn, zoals de REVS, Scooter, Hyper Naked, Ténéré World Raid, Faster Sons en Racing Heritage collecties. En uiteraard is er ook weer een speciale Monster Energy Yamaha MotoGP Team Replica lijn. Kijk voor het complete aanbod aan prachtige Yamaha-spullen op www.yamaha-­ motor.eu. KORT GEHOUDEN Mail &Win: TomTom Rider 550 NEWSFL ASH MOTOPLUS 9  ‘Het gaat niet om de bestemming, maar om de weg erheen.’ Heerlijk stukje motor- filosofie, waar natuurlijk geen woord aan gelogen is. Nou voert die weg ‘erheen’ voor de meeste motorrijders bij voorkeur via zo veel mogelijk uitdagende bochten, en laat dat nu een van de grootste troeven van TomTom’s Rider 550 motornavigatie- systeem zijn. Via de MyDrive routeplanner kun je makkelijk zelf de meest fraaie en uitdagende routes uitzetten en automa- tisch met de Rider 550 laten synchronise- ren, maar ook wanneer je gewoon eens een keer van A naar B wilt via de mooiste weg, eventueel met een of meerdere tus- senstops, dan is dat met een paar tikjes op het 4,3 inch grote touchscreen in een handomdraai geregeld. Lengte van de route, aantal tussenpunten, bochtigheid, hoogteverschil, je kiest het allemaal zelf. Grote pluspunt daarbij is dat de Rider 550 heel intuïtief werkt, je hoeft dus bepaald geen softwarespecialist te zijn om het systeem te doorgronden. De Rider 550 is uitgerust met WiFi, even- tuele updates kun je derhalve makkelijk zonder computer uitvoeren. En dankzij Bluetooth kun je ’m aan onder meer een headset of je smartphone koppelen. Een doordacht navigatiesysteem dus met heel veel handige functionaliteiten, dat voor € 399,95 in de winkelschappen ligt. Maar goed nieuws, van TomTom (www.tomtom. com) mogen wij één van onze lezers ver­ blijden met een Rider 550. Om hiervoor in aanmerking te komen, hoef je enkel het formulier in te vullen op www.motoplus. nl/mailenwin (deelnemen kan tot en met woensdag 4 januari). De winnaar wordt in MotoPlus 2/2023 bekendgemaakt. De winnaar van de Mail &Win-actie uit MotoPlus 22/2022, met als inzet een lang weekend Kawasaki Ninja 1000SX rijden, is Piet Smits uit Avenhorn. De uitrusting wordt eveneens naar een hoger niveau getild, onder meer door het ver­ nieuwde 5-inch TFT-scherm met USB-aanslui- ting. De oude had ook al een TFT-dashboard, de nieuwe versie heeft echter volledig nieuwe, meer begrijpelijke graphics, een verbeterde besturingsinterface (met nieuwe schakelaars op het stuur) en synchroniseert beter met je smartphone, waar onder meer de turn-by-turn navigatiefunctie wel bij vaart. Ook de assistentiesystemen zijn verder verfijnd, met als belangrijkste nieuwtje de toevoeging van een 6-assige IMU voor een nog betere aan­ sturing van ABS en tractiecontrole. Verder wordt onder meer ook de offroad-modus van het ABS nu automatisch ingeschakeld in de rijmodi Offroad en Rally. Samen met de rijmodi Street en Rain is die eerste standaard, de Rally-modus daarentegen is optioneel. Hoewel, dankzij de Demo-modus zijn tijdens de eerste 1.500 kilo­ meter alle elektronische extra’s vrijgegeven, ook die Rally-modus. Wil je al die extra’s daarna ook hebben, dan moet er even langs de dealer wor- den gewipt voor een (betaalde) upgrade. De nieuwe KTM 890 Adventure komt er in twee vernieuwde kleurstellingen: oranje en zwart. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Info: www.ktm.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3