MotoPlus 24 - 2022

25 JAAR DUCATI ST2 REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 89  peling vaker aan de bak en die vergt de nodige handkracht. Gelukkig hoef je op stuurwegen de koppeling niet vaak te pakken, want daar speelt souplesse de hoofdrol. Al besef je 25 jaar later wel donders goed hoe perfect Honda de VFR voor elkaar had. Die V-vier loopt zowel onder- als bovenin prachtig mooi en welopgevoed. Helemaal onderin kan de sporttoer-Ducati niet dezelfde manieren overleggen. De ST2 heeft de zitplaats goed voor elkaar. Het licht voorovergebogen plekje combineert daadwerkelijk sport met toer. De boven de kroonplaat gemonteerde stuurhelften zitten sportief, maar niet te. De kniehoek is eveneens niet overdreven sportief. Het windscherm is op ons model een flinke vervangingsruit, daar heeft een toerrijder wat aan. Ook voor de duo is er voldoende plaats. Waar moderne sport- toerfietsen werkelijk altijd een handige knop hebben om de veervoorspanning te verstellen, ontbreekt die op de ST2. Neem je dus een duo en/of bagage mee en wil je iets verstellen aan de monoschokdemper achter, dan rest je niets anders dan zo’n vervloekte haaksleutel ter hand te nemen. Ook onderhuids steekt de Ducati niet altijd even logisch in elkaar. Iedereen die al eens een accu probeerde te vervangen, en daarbij de halve machine uit elkaar trok, weet waarover we praten. Het levert de ST (vooral de ST4) een reputatie op van duur te onderhouden motorfiets. Zoals het een goed sporttoerfiets betaamt, beschikt de ST-serie wel over mooi slank ingebouwde zijkoffers (in 1997 los te koop voor 1.000 gulden) en een middenbok. Voor het sturen geldt hetzelfde als voor het blok: iets gepastere en meer kronkelende wegen hadden de ST recht gedaan. Op de juiste stuurwegen ontpopt de ST2 zich tot een makke- lijke stuurfiets. Op lage snelheid stuurt hij zelfs beter dan de 916. Die iconische sportfiets stuurt eigenlijk pas lekker als je er echt voor gaat zit- ten. De uitgebalanceerde sporttoerbroer doet dat ook al op gewone snelheden, maar geniet wel degelijk van wat extra gas. Ducati lanceerde de machine niet voor niets op het circuit. Van- wege de volledig instelbare vering is de ST2 ook op een gesloten baan in zijn element. MOTOR vloeistofgekoelde viertakt 90° V-twin, SOHC, twee kleppen per cilinder, Marelli brandstofinjectie, zes­ versnellingsbak, droge platenkoppeling, O-ring-ketting. Boring x slag 94 x 68 mm Cilinderinhoud 944 cc Compressie 10,2:1 Max. vermogen 61 kW (83 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 84 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, volledig instelbare upside-down voorvork Ø 43 mm, stalen tweezijdige achtervork, volledig instelbare monoschokdemper, veerweg v/a 130/148 mm, dubbele schijf­ rem voor 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, dubbelzuiger remklauw. Bandenmaat 120/70ZR17; 170/60ZR17 Banden in de test Metzeler ME-Z4 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.430 mm, zithoogte 820 mm, droog­ gewicht 212 kg, tankinhoud 21 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Kleuren rood, zilver, zwart Prijs NL fl. 26.990,- (exclusief koffers) IMPORTEUR DNL TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI ST2 (1997) PREVENTIEF ONDER­ HOUD IS EEN ZEGEN Met het juiste onderhoud draait een ST probleemloos duizenden kilometers, weet Ducati-expert Leo Fleuren van Affetto Ducati in Overasselt. Het belangrijkste bij de aankoop van een exemplaar is volgens hem de gedocumenteerde onderhouds­ historie. Dat moet consequent en volgens fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd. Een liefdevol en vakkundig onderhouden ST is een probleemloze sporttoerfiets. Al ont- breekt een stukje oud-Italiaans gegoochel niet op een kwart eeuw oude Ducati. Zo is het kabeltje tussen dynamo en spannings­ regelaar net te kort. Ducati lost dat op met een extra stukje draad. Dat dit na verloop van tijd goed is voor een elektronische sto- ring, mag geen verbazing wekken. In 2008 trekt Ducati zich terug uit de sport­ toermarkt. Niet zo vreemd aangezien het een jaar eerder wereldwijd amper duizend exem- plaren van de totale ST-serie verkoopt. De fabrikant stelt destijds dat die tak van sport niet langer deel uitmaakt van hun plannen. Onder- tussen zijn de Italianen daar met de Super­ sport 950 op teruggekomen, maar ook nu is die sporttoermotor niet het meest succesvolle model uit het assortiment. De geschiedenis lijkt zich dus te herhalen. De ST is qua verkoopaan- tallen niet meer dan een anonieme voetnoot in de Ducati-geschiedenis, maar toch symbo­ liseert hij – samen met de Monsters – de trans- formatie naar een veel breder motorpalet voor het ooit zo sportieve Ducati. n Volledig verstelbaar, maar de veervoor­ spanning wel onhandig met haaksleutel. Gewenning aan de knoppen? Een halve seconde, maximaal. De remmen grijpen flink aan, ABS is pas vanaf 2003 beschikbaar.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3