MotoPlus 24 - 2022

KTM 890 Adventure 8 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH MOTORNIEUWS 2023 Echt een heel grote verrassing is dat nu ook weer niet, nadat eerder dit jaar al een geüpdatete versie van de 890 Adventure R werd onthuld. De reguliere Adventure kreeg dus niet geheel verwonderlijk ook een deel van de updates van de R-versie, maar daar bleef het niet bij. Zo kreeg de 105 pk en 100 newton­ meter sterke Oostenrijker – het blok bleef inderdaad onaangeroerd – onder meer een worden aangepast, en wel met praktische stel- knoppen op de bovenzijde van de vorkpoten. Uiteraard is ook de set-up van de achterschok- demper, waarvan net als voorheen uitgaande demping en veervoorspanning weer instelbaar zijn, aangepast aan de veerkarakteristiek van de voorvork. Standaard is de 890 Adventure nu bovendien uitgerust met Pirelli’s Scorpion STR adventure-banden. Hoewel het niet direct opvalt, is ook het design behoorlijk op de schop gegaan, wat je met name aan de voorzijde goed kunt zien. De opvallende koplamp-unit is nu, dankzij de omhoog doorlopende zijkappen, veel meer een geïntegreerd deel binnen het geheel. Een robuustere aluminium montagesteun zorgt er daarbij voor dat de koplamp-unit wat stabieler op zijn plek zit, én dat ook de steun voor een eventueel navigatiesysteem wat stabieler kan worden gemonteerd. Ook aan het comfort heeft KTM licht gesleuteld, zo is er een hogere ruit gemonteerd en is de padding van het tweedelige zadel wat zachter. Nadat in 2019 de 790 Adventure (meer hierover verderop in deze Newsflash) met de nieuwe LC8 parallel­ twin van de Duke werd onthuld, volgde krap een jaar later al de iets grotere 890 Adventure. En die krijgt voor 2023 een behoorlijke update! behoorlijke upgrade op veringgebied. Zo is de basis set-up van de nieuwe Ø 43 mmWP APEX upside-down voorvork niet alleen aangepast, maar kan nu ook de in- en uitgaande demping

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3