MotoPlus 24 - 2022

REPORTAGE 60 JAAR JAMES BOND 70 MOTOPLUS REPORTAGE Tomorrow Never Dies (1997) GoldenEye (1995) De Cagiva uit GoldenEye op de tentoonstelling Bond in Motion. Bond duikt met de motor in een ravijn en slaagt erin tijdens zijn vrije val in een neerstortend vliegtuigje te kruipen. In de loop der decennia weer­ spiegelt de Bond-filmcyclus de verschillende trends op de motor­ markt: de hegemonie van de Britse motorindustrie halverwege de jaren zestig, de opkomst van offroadjes en Japanse motoren in de jaren zeventig, de populariteit van zware cruisers in de jaren negentig en in onze tijd de retro-­ trend en het hervonden succes van Triumph. De BMW R1200C waarop James Bond in Tomorrow Never Dies rijdt, is nooit ook maar in de verte een bedreiging geweest voor Japanse cruisers als de Kawasaki Vulcan en de Suzuki Intruder. Laat staan voor Harley-Davidson. Bond (Pierce Brosnan) en zijn Chinese medespionWai Lin (Michelle Yeoh) zitten met hun handen aan elkaar geketend en proberen aan hun achtervolgers te ontkomen op een ‘geleende’BMW. Er volgt een halsbrekende achtervolging door de straten en over de daken van Bangkok. Als een acrobatische Siamese tweeling moeten de twee spion- nen de motor zien te besturen. Als je de achtervolging vergelijkt met die in Never Say Never Again, valt op dat de cinematografische trukendoos in veertien jaar tijd een stuk geavanceerder is geworden. Zo had de helikopter die het tweetal door de drukke stad achtervolgt in werkelijkheid geen draaiende schroef, om ongelukken te voorkomen. Die is er later middels computeranimatie aan toegevoegd. Over ongelukken gesproken, Pierce Brosnan moest na de opname van een vechtscène zijn lip laten hechten. Met de R1200C (1997-2004) begaf BMW zich op de markt van de cruisers. De motor werd kritisch ontvangen en was geen groot succes. Ook omdat de cruiser in die jaren terrein verloor op de naked bike. De beeldbepalende stunt in GoldenEye is zo ‘over the top’ dat hij een geslaagde zelfparodie vormt. James Bond (Pierce Brosnan) steelt een Russische legermotor. Dat is opmerkelijk genoeg een Italiaanse Cagiva 350T4. Met die motor stort hij zich van een berg, een neerstortend vliegtuigje achterna. Tijdens zijn vrije val klautert hij de cockpit in en weet hij net op tijd de vliegtuigneus omhoog te trekken. Geen computer­ animatie maar vakwerk van de stuntlieden Jacques ‘Zoo’ Malnuit en B.J. Worth.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3