MotoPlus 24 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 49 Zeldzaam: klassiek slanke achterdemper. Alleen mogelijk dankzij een volumineuze maar slim verborgen voordemper. Op zoek naar echte jaren ’80 rally-romantiek met 2022-technologie? Wij presenteren u de DesertX. Een briljant scherm – en super gebruiksvriendelijk dankzij de grafische weergave van vele functies. wielbasis, de grootste naloop en de zwakste motor. Tenminste tot 9.000 toeren. En toch, als je eenmaal op de motorfiets zit, voel je meteen de sportiviteit. De hoge Ducati is perfect in balans en klaar om op elk moment te vuren. Hij doet denken aan de ambitieuze KTM, maar het bre- dere stuur geeft je nog meer gevoel van controle. Er is ook merkbaar meer vulling in het zadel. Het had zelfs nog een klein beetje meer mogen zijn voor lange dagen in het zadel. Honda en vooral Husqvarna doen het hier merkbaar beter. Eenmaal in beweging rijdt de DesertX – als een wilde zand- storm – echt weg van de hele bende. Hij dankt dit minder aan het blok dan aan het prach- tige rijwielgedeelte waarin de V-twin is gemonteerd. De enige V2 in deze test is een eerlijke en heerlijke tegenstander. Het 937cc-blok dat bekend is van andere Ducati’s brult met volle stem, heeft al vroeg wat kolen op het vuur en knalt met plezier door de toeren heen. Dankzij een kortere overbrengingsver- houding gaat de Duc nog eerder probleemloos op het gas. De gasreactie is zacht (onze tip: rijmodus ‘Toer’. Die combineert het volle vermogen met een verzachte gasrespons) en het blok geeft zijn vermogen zowel lineair als gecultiveerd af over een breed toerenbereik. Dit is een fijne karakterjongen waar- van de versnellingsbak dankzij de quickshifter nog sneller en soepeler schakelt dan de toch al absurd snelle concurren- tie. Tegelijk bereikt de V-twin niet de bottom power van de Honda of de explosiviteit en het toerental van de 890cc KTM/ Husqvarna-krachtbron. Dat hoeft ook niet. De DesertX combineert namelijk net als de Husqvarna een vertrou- wenwekkende stabiliteit bij hellingshoeken en een gretige wendbaarheid. De stevigere afstelling elimineert zodra het er op aankomt de lichte wazig- heid van de Norden. Gelukkig schiet het bij elk putdeksel des- ondanks niet steeds in de rug. Ondanks de direct gemonteerde monoschokdemper verwerkt de Kayaba zulke korte verstoringen heel soepel. Opvallend voor een motorfiets met zo’n smal en groot voor- wiel (ook nog eens met ruig rubber) is de precisie waarmee de commando’s aan het brede stuur in de richting van het asfalt worden omgezet. Naarmate de snelheid toeneemt moeten deze commando’s wel met meer over- tuiging worden gegeven. Ideaal zijn de dikke Brembo’s. Krachtig als de vertragers van de Norden, gevoelig en transparant als nie- mand anders in deze groep. Dat de woeste DesertX het met zulke dynamische asfaltkwaliteiten ook in het dagelijks leven behoor- lijk goed doet, is een positieve verrassing. Super ergonomie, voldoende windbescherming, hoge actieradius en uitstekende grafische presentatie van de vele digitale instelmogelijkheden. Het is verrassend dat snoepgoed als een bagagerek, verstelbaar windscherm of connectiviteit extra kosten. Die komen dus nog bovenop de toch al vrij zelfverze- kerde aankoopprijs. Het zal echte Bologna-kenners nauwelijks ver bazen. Lekker, verfijnd en niet echt goedkoop: een echte Ducati dus, deze Des(s)ert. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3