MotoPlus 24 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 47 Welkom thuis: de Husky biedt het meest comfortabele zadel. Ook hier mag het typische Huskie shotje neon niet ontbreken. Ondanks zijn futuristische uiterlijk heeft de Norden 901 ook een flinke dosis woestijnracer in zich. Tijdmachine: klassiek woestijnrally-uiterlijk, maar tegelijk toch modern dankzij een fris verlichtingsdesign. is het in ieder geval. Dat is ook typerend voor het merk. Het dashboard is een andere blikvanger. Het gebruikt dezelfde hardware voor het scherm en de bedieningselementen, maar toch voelt de Husky veel moderner en prettiger in gebruik. Ook de zitpositie is aangenamer dan die van zijn ruwe Oostenrijkse zusje. De voetsteunen zijn net zo sportief geplaatst, maar het zadel beschikt over meer vulling. Deze sofa voor twee is de meest comfortabele van deze gehele vergelijkingstest. Met de wat onhandige zithoogteverstelling kun je – afhankelijk van de eigen smaak – het geheel zo afstellen dat je meer in of op de motor zit. Team Toerist of Team Ten Aanval als het ware. Het wordt nu al duidelijk dat het ontbreken van KTM’s hang naar ‘Ready to Race’ nieuwe en aanzienlijk ruimere mogelijkheden opent voor de Norden. Ondanks die beter te ver- teren basis omarmt de Husqvarna nog altijd de (gecultiveerde) jacht. De flitsende staande twin die qua karakter geen speciale behande- ling kreeg waarborgt dit alleen al. Hij etaleert exact dezelfde manie- ren en assertiviteit als de 890cc allroads uit Mattighofen. Onderin en in het middengebied soms zo veel dat de tractiecontrole meer moet regelen dan verwacht. Ook de versnellingsbak overtuigt hier met geringe bedieningskracht, indrukwekkend korte schakel wegen en een ingenieuze en scherpe quickshifter. Ondanks zijn dikkere voorkomen zet de Husqvarna nauwelijks meer gewicht (217 in plaats van 214 kilogram) op de weegschaal dan de KTM. Het komt de wendbaar- heid ten goede en dat resulteert in een dynamische stuurmachine die vrij van pijn en diva-gedrag is. Aanvallen is hier een pleziertje in plaats van een ijzeren plicht. Natuurlijk bieden de minder ‘scherpe’ schokdempers van de Norden (ook WP) niet de dempingsreserves van de KTM. Wie met de Husqvarna uiterst ambitieus van bocht naar bocht knalt, registreert onvermijdelijk wat meer leven in de brouwerij. Iets om rekening mee te houden bij serieus laagvliegen. Het veel grotere veercomfort, inclusief het elegantere aanspreken op korte hobbels, is ook onvergelijkbaar prettiger. In de meeste dagelijkse situaties voelt de motorfiets dus comfortabeler. Husqvarna heeft de dynamiek goed op punt staan, want de Norden is iets minder nerveus dan de KTM, maar veel stabieler. Vergelijkbaar met de Honda, maar wel veel wendbaarder. Een voltreffer met andere woorden. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de banden (Pirelli Scorpion Rally STR). Die zijn veel beter geschikt voor asfalt. In het kort: modderig weggedrag blijft uit. In plaats daarvan heeft de machine betrouwbare grip, rij-elektronica die minder vaak aan de slag moet en minder gewiebel als het botweg snel rechtdoor gaat. Rechtuit op weg naar het volgende bochten- of offroad-paradijs. Voor heel wat mensen is deze Husqvarna zeker de betere van de KTM. Het blijft alleen een raadsel waarom de relaxte Husky, ondanks zijn ver- trouwenwekkende karakter, zo merkbaar scherper en digitaler remt dan de KTM. Nu ja, zoals eerder gezegd: genetica kan een wispelturig wezen zijn. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3