MotoPlus 24 - 2022
VERGELIJKINGSTEST ALLROADS OP 21-/18-INCH WIELEN 44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST KTM 890 Adventure R Laten we nu van de ene kant van de Melkweg naar de andere kant springen. Het voelt als niets minder dan een Star Wars-achtige ‘hyper-space sprong’ wanneer je na de Honda op de pezige KTM klimt. Geen wonder, want je moet eerst 890 millimeter zit- hoogte overwinnen voordat je een zeer gevoelige ergonomische driehoek vindt. Een smal zadel waarop je intuïtief naar voren en dus dicht op het hoge stuur schuift, ambitieus geplaatste voetsteunen en niet heel veel vul- ling in het zadel. Zelfs bij iemand van 1,80 meter lengte bungelt een voet zachtjes in de lucht. Dat maakt direct iets duidelijk: het wordt serieus nu. Niet dat de wilde oorlogsverf, de snelste letter in de motorwereld (R) en de beruchte KTM-merk- claim ooit anders suggereerden. Het gebruikelijke messcherpe en hoekige Kiska-design en de hamsterwangen aan de voorzijde zijn ook niet te versmaden. Het benadrukt het lage zwaartepunt het creëert een intiem plekje voor de knieën. Natuurlijk heeft de KTM voor en achter veerwegen van 240 millimeter. Er moet toch genoeg ruimte zijn voor een beetje rij comfort? “Welnee”, zouden ze je in Mattighofen waarschijnlijk verontwaardigd als antwoord toeschreeuwen. De WP-hardware imponeert noch met meegaand- heid, noch met gevoeligheid. Samen met het spartaanse zadel levert dat – zonder een meter in het onverharde te rijden – al een echt stevige rijervaring op. Als je het positief belicht kun je zeggen dat je altijd zonder twijfel weet wat er op de weg gebeurt. Boven- dien spreek je – afgezien van de wildste sprongen – nooit de reserves van de vering aan. Het vermogen dat de 889 cc zware twin naar het achterwiel stuurt, vindt altijd in het volste vertrou- wen zijn weg naar het asfalt . Dat laatste is een grotere pres- tatie dan je denkt. Hoewel deze ‘opgepompte’ variant van de gezegende 790 dankzij een grotere vliegwielmassa en fine- tuning goede manieren aan de dag legt en ‘slechts’ 105 pk levert, etaleert het blok een slagkracht dat volledig recht doet aan het motto van KTM. De twin loopt al verfijnd bij lage toerentallen, hij gaat zelfs in de hyperreactieve Rally-mapping soepel op het gas. Aan deze kant van de 7.000 tpm is het blok gierig met trillingen. Maar hij die wind zaait op het gashen- del, oogst prompt een storm. De flitsende tweecilinder pakt direct krachtig op en beleeft vanaf 5.000 tpm een machtige tweede lente waarbij het blok groot plezier beleeft aan het draaien van toeren. Samen met de uitstekende, licht nerveuze handelbaarheid en het bliksem- snelle, ultrakorte schakelen – met of zonder quickshifter – leidt dat tot een explosieve cocktail vol rijdynamiek. De Karoo 3 banden van Metzeler, die in vergelijking met de andere banden in deze test zeer grof zijn, blijken geen openbaring op asfalt. Ze rollen ongemakkelijk, geven elke vorm van input met een kleine vertraging door en geven de rijhulpsystemen dankzij het gripnadeel iets meer te doen dan bij hun Zweedse zus. Bij het remmen hebben ze discrete pro- blemen, bij het accelereren iets meer opvallende moeite om de vereiste krachten op het asfalt
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3