MotoPlus 24 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 43  Typisch Honda: de prachtige aluminium achterbrug met schitterende lasnaden staat voor klassieke Honda-kwaliteiten. Niet alleen in termen van verkoopcijfers is de Africa Twin een krachtige verschijning. Niet des Honda’s: heel veel knoppen, verwarrende menunavigatie en onduidelijk dashboard. Ongewoon gecompliceerd te bedienen. voor dit gezelschap, maar een beetje te klein voor de grote jon- gens als de GS. Toch is de Honda goed genoeg om in beide werel- den te bivakkeren. Aan de andere kant past de lich- tere (231 kilo), slankere (18,8 liter tankinhoud) en aanzienlijk goed- kopere (€ 17.649,- 2023-model) basis Africa Twin zonder elektro- nisch rijwielgedeelte veel beter bij deze test toch? Dat vinden wij inderdaad ook en daarom bestel- den we ook de basis-variant. Helaas leverde Honda uiteindelijk dit volledig aangeklede model. Van dat soort zaken hebben we door de fragiele leveringsketens tot onze spijt iets vaker last. Goed, laten we eerst eens kijken naar de niet bepaald geringe kwaliteiten van een Africa Twin. Het ontwerp, de afwerking en het typische ‘ik ben hier thuis-gevoel’ zijn typische Honda-deugden. De gewone man met standaard maten voelt zich hier onmiddel- lijk thuis. Breed stuur, ver naar voren geplaatste voetsteunen, veel zitcomfort, ook voor mederei- zigers. Plaats nemen ontspant onmiddellijk en het zet de toon voor de grote Honda. Daarbij past ook goed de meest royale bescherming tegen weer en wind. Dat komt door de brede tank en het hogere en verstel- bare windscherm van de Adven- ture Sports-uitrusting. Altijd paraat is de dikke staande tweecilinder. Akoestisch laat hij van zich horen, maar mechanisch is hij discreet. Het maximum koppel ligt bij ongeveer 6.000 toeren. Dankzij de soepele kop- peling en de typische precieze Honda-versnellingsbak laat het vermogen zich wonderwel in zes delen verdelen. Op de door ons gereden machine ontbrak het DCT-systeem. Meer toeren zijn noch noodzakelijk noch wenselijk, ook tot 6.000 tpm is er voldoende kracht om rap vooruit te gaan. De gasrespons mag iets milder. De respons is enigszins te verzachten met een andere motormapping, maar er is altijd een merkbare ruk als het gas­ hendel wordt opengedraaid. Dat laatste vereist iets meer aandacht in de bochten. Een beetje meer kracht bij het sturen misstaat ook niet. De vele kilo’s zijn weliswaar zeker niet storend, maar ze maken ook geen geheim van hun aantal. Toch zwiert de Honda vloeiend door de dans- zaal, blijft stabiel en rijgt zonder verrassingen de bochten aaneen. Het rijwielgedeelte en remmen kunnen elke snelheid aan. Zolang je maar bereid bent kracht uit te oefenen op de prachtig doseerbare remmen wanneer dat nodig is. Pas ook de vering aan als uw ambitie toeneemt. Op dit vlak speelt de met elektronische vering uitgeruste Africa Twin zijn onverwachte voordeel volledig uit. Met een druk op de knop wordt de vering in vier stappen inge- steld, van ‘offroad’ en superzacht tot ‘hard’ en sportief en stevig. Welke keuze je ook maakt (onze aanbeveling voor de secundaire weg: ‘medium’), de hardware werkt altijd gevoelig en nooit koppig. Het is exact het gevoel dat deze motorfiets uit elke porie lijkt te zweten: onverstoorbaar. Of het nu met hoge snelheid over de snelweg gaat of met verve over de pampa's. Helemaal niet slecht, het beproefde. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3