MotoPlus 24 - 2022
38 MOTOPLUS ROADTRIP inmiddels behoorlijk op leeftijd en de laatste jaren is de betrouwbaarheid niet z’n sterkste punt meer. Dan is het fenomeen op de start- knop drukken en vervolgens probleemloos rij- den tot de tank leeg is best aangenaam. En het geluid? Nou, als gitariste in een metalband is elk geluid waarvan de trommelvliezen niet scheu- ren per definitie aan de bescheiden kant. Eenmaal opgewarmd, wat met dank aan de saucijzenbroodjes van de lokale bakker verba- zingwekkend snel ging, laten we Mariaparochie weer achter ons en al snel verdrijft blauw het grijs aan de lucht. Via onder meer Kloosterhaar, Kerkenveld en Elim (vernoemd naar de oase met twaalf waterbronnen en zeventig palmbomen waar Mozes en zijn volgelingen verbleven) gaat het verder richting noorden. Naar Westerbork om precies te zijn, waar de lunch op het pro- gramma staat. De dorpjes worden gevoelsmatig kleiner, de afstanden ertussen groter en het landschap groener. Met een lekker toertempo tellen de kilometers gestaag op, waarbij Eric de zeilen behoorlijk moet bijzetten ommee te komen. Met 28,5 pk die 317 kilo drooggewicht moet voortstuwen, is de Mash wat prestaties betreft by far de onderliggende partij in dit gezelschap. Ook in vergelijking met de YZF- R125, die met 15 pk weliswaar nog minder vermogend is, maar ook slechts 144 kilo rijklaar gewicht in beweging hoeft te zetten. En dat is nog buiten de bemanning gerekend, waarbij het duo op de Mash ook afzonderlijk net wat meer pondjes in de weegschaal legt dan de lichtvoetige jongeling op de Yamaha. Dat de eencilinder Mash tot op de laatste druppel moet worden uitgewrongen om bij te blijven, is dus allerminst verwonderlijk. Dat gezegd hebbende, aan sympathie ont- breekt het de Black Side zeker niet. Ook in Westerbork trekt het Frans/Chinese span alle Niels Op den Kamp Leeftijd: 36 jaar Functie: accountmanager Mooiste motorervaring: tiendaagse motorvakantie met ouders naar Oostenrijk Trip down memory lane. Waar ik in 2007 begon op een Suzuki GSX-R600, kreeg ik voor deze trip een GSX-S1000GT toe bedeeld. Bij het ophalen krijg ik nog een korte instructie over het instellen van de verschillende motormappings, de handvat- verwarming, quickshifter en cruise control. Technisch vernuft dat ik niet gewend ben, maar dat, naar later bleek, goed van pas komt tijdens ons avontuur. Al bij het weg rijden voelt de GT vertrouwd, zo soepel en makkelijk gaat alles. Op de eerste dag van de trip is het amper 7 graden met veel dichte mist, de handvatverwarming en cruise control blijken daarbij erg nuttig in het eerste deel over de snelweg naar de redactie. De motor heeft mij uiteindelijk volledig verrast met zijn veelzijdigheid. Het vermogen is er op elk gewenst moment, op een vriendelijke manier bovendien. Ga je voor het sportieve werk, dan komt in stand A het beest echt tot leven. Mede door de zeer goed werkende quickshifter, zowel naar boven als beneden, zit je al snel op duizelingwekkende snelheden. Tijdens de twee dagen heb ik ook een aan- tal andere motoren gereden, waaronder de Yamaha MT-09 SP en Triumph Speed Triple 1200RR. Toch verlangde ik al snel terug naar de Suzuki. Of je nu rustig toert, stapvoets door de dorpjes rijdt of voor het snelle bochtenwerk gaat, dit is daarvoor dé motor. Een geweldige multifunctionele machine die alles biedt wat ik in een motor zoek. Uiteindelijk heb ik ’m met flinke tegenzin weer netjes ingeleverd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3