MotoPlus 24 - 2022

ROADTRIP KERSTTOCHT NAAR BETHLEHEM heilige Isidorus, onder andere beschermheilige van de plattelanders (Wikipedia bedankt), de eerste is. Echt aangenaam rijden is het voor- alsnog niet; loodgrijze, deprimerende lucht en de weinig verhelderende N18, die we gelukkig maar een klein stukje volgen. Vanaf afslag Neede gaat het binnendoor via Rietmolen over een lommerrijke slingerweg naar St. Isidorus­ hoeve. Het dorpje net over de grens tussen de Achterhoek en Twente bruist tijdens de traditio- nele Zomerfeesten in het Hemelvaartsweekend uit al haar poriën, op een doordeweekse don- derdagochtend is dat bruisende evenwel ver te zoeken. Maakt niet uit, want met net dertig kilometer op de teller was doorrijden sowieso al het plan. De eerste stop staat namelijk gepland in Mariaparochie, onder de rook van Almelo. Het dorpje dankt haar naam aan de Onze Lieve Jeroen Hidding Leeftijd: 47 jaar Functie: hoofdredacteur MotoPlus en Het MotorRijwiel Mooiste motorervaring: veel, en dan vergeet ik er vast nog een paar… Na een voorjaar vol rugproblemen en noodgedwongen in horizontale positie Netflix uitkijken, zorgde de ‘digitale sleutel’ van de Triumph Speed Triple 1200RR op mijn bureau heel even voor een knagend stukje onzekerheid. Voor het eerst weer een fiets met clip-ons en dus een nadrukkelijk voorovergebogen zithouding. Ging mijn geplaagde rug dat trekken, een paar honderd kilo­ meter op en neer naar het onherberg- zame noorden van ons land? Maar een maandje eerder had mijn wervelkolom een dikke drieduizend kilometer op en neer naar de Franse Alpen in het zadel van een Soes GSX-S1000GT ook prima verteerd, en zo’n charmant ogende Brit als deze RR is nu eenmaal lastig te weerstaan. Geheel in lijn met de kerst­ gedachte is de verbroedering met de Triumph na een paar kilometer al een feit en dat komt voor een belangrijk deel op het conto van de geweldige driecilinder in het vooronder. Wat een fantastisch blok is dat toch! Dat blok is dan ook niet de reden dat ik na een tijdje toch wat ongemakkelijk in het zadel begin te schuiven, en ook mijn rug is niet de boosdoener. Nee, de zit met de laag geplaatste clip-ons vormt gewoon niet de meest gelukkige match met de route over kleine weggetjes vol met drempels tussen Varsseveld, Maria­ parochie en Bethlehem. De linkerarm verhuist dan al snel naar de bovenkant van de tank om de polsen wat te ontlas- ten. Maar als de wegen én bochten wat breder uitwaaieren en de snelheid wat omhoog kan, valt alles op zijn plek bij deze Triumph en zou je bijna hopen dat er straks een onder de kerstboom staat. Na enigszins onwennig op de Yamaha MT-09 te zijn gestapt, voel ik me na de eerste stop in Mariaparochie steeds vrijer op de Yamaha. Sinds drie jaar heb ik mijn motorrijbewijs, maar ik rij eigenlijk niet heel frequent aan- gezien ik geen eigen motorfiets bezit. Toch merk ik dat ik het juiste gevoel snel weer te pakken heb op de tocht van Varsseveld naar uiteindelijk Pieterburen, en dat pleit toch wel voor de Yamaha. Daar blijft het niet bij qua motoren trouwens, de volgende dag begin ik namelijk op de Kawasaki Z650RS. Een leuke motorfiets met voldoende power. Het laatste stuk van de terugrit had ik de schone taak om de Harley-Davidson Low Rider ST naar kantoor terug te rijden. Het gewicht, de zware koppeling en de voor mij wat vreemde zithouding maken ’m niet tot mijn ideale motorfiets, maar toch kon ik ’m, mede door het geluid, uiteindelijk steeds meer waarde- ren. Toch blijft voor mij de leukste motorfiets de Yamaha MT-09 SP: speels, power, fijne zit en goede looks. Wellicht moet ik toch maar eens vaker de motorfiets pakken … Lars Pols Leeftijd: 29 jaar Functie: Sales & Marketing Mooiste motorervaring: lezersreis Harz, Duitsland

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3