MotoPlus 24 - 2022

ROADTRIP MOTOPLUS 35  ik wel tergend nieuwsgierig of een paar dagen rijden me niet tot inkeer kunnen brengen. Het wordt de NT1100 dus! Op een donderdagochtend om negen uur meldt iedereen zich op de redactie. Met een temperatuur die tegen het vriespunt aanhikt, doet de vroege ochtend nog enigszins winters aan. Volgens de weerberichten blijft het daar overigens ook bij, maximum temperatuur rond de achttien graden en slechts een kleine kans op een bui. Prima vooruitzichten. Jassen dicht, helm op, Michael in de bak vou- wen en dan kan de Black Side achteruit de hal uit worden gereden. Met akoestisch waar­ schuwingssignaal, jawel! Het gaat uiteraard niet in één rechte streep naar het noorden van Groningen. Zoals het een goede thematoer betaamt, voert de route langs Bijbelse plaatsen, waarvan St. Isidorushoeve, vernoemd naar de Sebastiaan Horsman Leeftijd: 47 jaar Functie: directeur/ uitgever Mooiste motorervaring: een motorvakantie met vrienden naar Schotland onder barre weers­ omstandigheden. Kou, hagel, regen. Nu, 15 jaar later, praten we er nog steeds over! Het hele leven bestaat uit opties. Zeker ook tijdens deze rit. Het is half acht in de ochtend en de temperatuur is 4 graden met dichte mist. Ik rol mijn Aprilia Dorsoduro uit de schuur en maak de keus: dikke of dunne hand­ schoenen. Er is namelijk bijzonder mooi weer voorspeld met een verwachte temperatuur van rond de 18 graden. De dunne handschoe- nen gaan in de rugzak en met een druk op de knop komt de dikke tweecilinder tot leven. Na een uur met gepaste snelheid gereden te heb- ben, zijn kou, gladheid en mist ondertussen toch echt wel een spelbreker geworden. Eerst maar een kop thee als ik op de zaak ben. We hebben vandaag namelijk nog meer dan 250 motorkilometers voor de boeg. Collega Twan heeft bedacht dat ik de komende twee dagen op een BMW K1600GTL mag rondrijden. Zeker geen straf en ik verheug me nu al op de handvatverwarming. Ik ruil de twee cilinders in voor zes. Ga als een piloot in zijn cockpit de opties langs: ruit omhoog, check, handvatver- warming aan, check, buddyverwarming aan, check…Welke opties ben ik nog vergeten om te activeren of in te stellen? DTC, rijmodi, MSR, Dynamic ESA, HSC Pro…Wat moet je toch met al die opties, is mijn eerste gedachte. Niet veel later start ik de zescilinder. Wat een dik geluid, ik krijg direct een lach op mijn gezicht. Dit is waar motorrijden om gaat. Gas erop! Nog geen kilometer later begint er van alles te knipperen op het dashboard, duidelijk aan­ wezig in mijn blikveld het lampje van de ESP. Net even te veel gas gegeven, toch wel handig een paar van die opties! Er zijn dus echt mensen die het avond­ gebed eindigen met het benoemen van hun woonplaats... Ad van de Wiel Leeftijd: 57 jaar Functie: redacteur Mooiste motorervaring: wel 1001 (met meer dan 40 jaar motorervaring…) Klinkt het onprofessioneel als ik opbiecht dat ik bij Harley-Davidson nogal snel de tel kwijt ben? Meestal weet ik pas na het nodige spit- en graafwerk de verschillen tussen een FXLHDRRTSEMG, Road, Street of Glide. Deze Low Rider ST ken ik wel uit het hoofd en dat komt allemaal door de lovende introductietest. Dat wil ik zelf ervaren! Dat het met klei besmeurde Groningse wegdek, de dreigende wolken en de glimmende lak­ laag onderling uitvechten wie er vandaag het grijst is, past niet bij het zonnige aura van een Harley. Toch weet de Yank – ver- domd als het niet waar is – te overtuigen. Eindelijk een Low Rider met veerweg achter. Vering die zowaar goed samenwerkt met de voorvork. Het is de sport om het mega vette (1.923 cc!) blok onder de 2.000 toeren te houden en soms lekker tot 4.500 tpm door te trekken. Godzijdank jagen de standaard- pijpen daarbij de huilers van Lenie ’t Hart niet de stuipen op het lijf. Harley-Davidson dicht de ST ‘touring comfort’ toe, maar dat is toch echt iets anders dan groottoerisme. Uiteindelijk speelt de rug namelijk net zo hard op als op een cruiser, maar deze Low Rider ST voelt desondanks wel aan als een next-level cruiser. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3