MotoPlus 24 - 2022
HONDA CB750 HORNET EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 21 de gasrespons versoepelen, al lijkt die laatste opzet dus niet helemaal geslaagd. Rond die 6.000 toeren zijn trouwens wel wat lichte vibra- ties in de voetsteunen en in het stuur voelbaar, maar storend worden die echter nooit. Houd je de twin tussen de pakweg 6.000 en 9.000 toe- ren, dan is ’ie opperbest gestemd en schiet je in sportieve draf van bocht naar bocht. Met die bochten weet de nieuwe Hornet ook wel raad, uiteraard geholpen door dat relatief lage gewicht, een smalle 160-achterband en niet in de laatste plaats een aardig sportieve geometrie met een wielbasis van 1.420 milli meter, een balhoofdhoek van 65 graden en een korte naloop van 99 millimeter. Het maakt dat de Hornet dusdanig licht en flitsend stuurt dat je er echt even aan moet wennen. Je hoeft maar aan de volgende bocht te denken, of je zit er al middenin. Super direct dus. Met name op rotondes en vanuit langzamere bochten vraagt dat een beetje gewenning, mede ook door de wat abrupte gasrespons vanuit gesloten posi- tie. Maar als je je er eenmaal op ingesteld hebt, went dat snel. Houd je het tempo gematigd sportief, dan zijn de vering en ook de remmen met radiaal gemonteerde vierzuiger Nissin-remklauwen tegen iedere uitdaging opgewassen, en vor- men ze een mooi compromis tussen comfort en sportief. Ga je een stapje verder, dan tik je wel de grenzen van de Hornet aan. Bij hard remmen wil de voorvork dan graag wat verder induiken en bij remmend een bocht insturen vrij plotse- ling weer omhoog komen als je de rem weer loslaat. Dat zorgt in snel opeenvolgende boch- tencombinaties voor wat beweging in de voor- kant van de Honda. Niet verontrustend en wel- licht op te lossen met wat meer demping, maar zoals gezegd is de voorvork niet instelbaar. Ook de voorrem zou bij een sportievere rijstijl wat pittiger mogen aangrijpen. Hmm, dat is in feite al voorsorteren op een eventuele komst van een Hornet R, die dan bovendien een stuk duurder zou worden. n MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin, 270-graden krukas, twee balansassen, enkele ketting-aange dreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, injectie 46 mm, geregelde katalysator, 12 V/7,4 Ah accu, mechanisch bediende natte meer- plaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 87,0 x 63,5 mm Cilinderinhoud 755 cc Compressie 11,0 : 1 Max. vermogen 67,5 kW (92 pk) bij 9.500 toeren Max. koppel 75 Nm bij 7.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork 41 mm, stalen swingarm met monoschok demper met linksysteem, veervoorspanning instel- baar, dubbele schijfrem voor 296 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter 240 mm met enkel zuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17 Banden testmotor Michelin Road 5 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 99 mm, veerweg v/a 130/150 mm, zithoogte 795 mm, rijklaar gewicht volgetankt 190 kg, tankinhoud 15,2 liter. Garantie 5 jaar Kleuren wit, geel, grijs, zwart Prijs NL € 8.999,- / B € 7.799,- INFO NEDERLAND www.honda.nl INFO BELGIË www.fl.honda.be TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CB750 HORNET -CONCLUSIE Nee, een R-versie is leuke toekomstmuziek, op dit moment zou Honda haar doel er mee voorbij schieten. Zowel qua prijs als rijeigenschappen moet de nieuwe CB750 Hornet vooral een toegan- kelijke machine zijn om binnen dit uiterst com- petitieve segment voorin mee te kunnen spelen. Ook het vergeleken met de concurrentie gematigd agressieve design – van de hand van Honda’s R&D designers in Rome – volgt die koers en zal mis- schien een bredere groep geïnteresseerden aan spreken dan een al te uitgesproken design. Wat dat betreft is Honda met vlag en wimpel in haar opzet geslaagd, maar het is vooral de nieuwe parallel twin die de show steelt en waar veel concurrenten zich op stuk gaan bijten. Afijn, het moet wel heel gek lopen wil de nieuwe CB750 Hornet komend jaar geen bestseller voor Honda worden. De quickshifter voor op- en terugschakelen zonder koppeling is optioneel, maar zeker een aanrader.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3