MotoPlus 24 - 2022

HONDA CB750 HORNET EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 19  in Standard is dat goed merkbaar. Dat wordt al minder nadrukkelijk voelbaar als we het stads­ verkeer verruilen voor kronkelende bergwegen, waar de Honda vrij baan heeft en het gas bij afremmen en accelereren in een wat grovere beweging open en dicht gaat. Helemaal ver­ dwijnen doet het echter niet. Toch verdwijnt het tussen je oren wel degelijk naar de achtergrond, want het is de levendig- heid van de twin die je hier helemaal inpakt. De twin is de ster van de show! Koppel is er gevoelsmatig overal, maar door de relatief korte slag van 63,5 millimeter wil ’ie ook best toeren draaien. Met behulp van de optionele en uitstekend werkende quickshifter (voor € 295,75 een ‘no brainer’, zie ook het acces­ soirekader) schiet je zonder het niet instelbare koppelingshendel te gebruiken vlot en direct door de versnellingen. Van onderuit pakt de twin dan al lekker stevig op, maar vanaf pak- weg 6.000 toeren zet ’ie merkbaar nog een tandje bij en gaat het, vergezeld door dat diep roffelende uitlaatgeluid, met gezwinde spoed richting het rode gebied, dat bij 10.000 toeren begint. Om koppel en topvermogen een extra boost te geven, heeft Honda een ‘slakvormig’ en gepatenteerd luchtinlaattraject ontwikkeld, ‘Vortex Flow Ducts’, waarbij de binnenkomende lucht aan beide kanten van de airbox al ‘draai- end’ verder wordt geleid. Een derde inlaat onderin de airbox moet het topvermogen nog een extra boost geven en De Nissin-remmen zijn prima stoppers voor niet al te ervaren rijders, sportieve­ lingen zullen wat bite missen. De nieuwe 92 pk sterke en 755 cc metende paralleltwin is zonder meer de ster van de show. Het stalen subframe is aan het eveneens stalen hoofdframe gelast. Er is een heuse sound engineer bezig geweest met het uitlaatgeluid van de Hornet, en die heeft goed werk geleverd. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3