MotoPlus 24 - 2022
EERSTE TEST HONDA CB750 HORNET 18 MOTOPLUS EERSTE TEST pen op de linker stuurhelft, waarbij je op het duidelijke 5-inch TFT-kleurenscherm kunt zien wat je wijzigt. Dat scherm is uiteraard voorzien van smartphone-connectiviteit en kent diverse weergave-opties. Dat klinkt allemaal al veelbelovend, en dan is de nieuwe CB750 Hornet rondom ook nog voor- zien van led-verlichting en zelf uitschakelende knipperlichten met waarschuwingsfunctie indien er een noodstop wordt gemaakt. De prijs van de nieuwe Honda is al even veelbelovend, om even een klein zijsprongetje te maken. Die is met € 8.999,- namelijk bijzonder scherp te noe- men en is bijvoorbeeld identiek aan die van de Yamaha MT-07 en maar 600 euro hoger dan de € 8.399,- die voor een Kawasaki Z650 moet wor- den neergelegd. Wat de KTM 790 Duke komend jaar gaat kosten is nog niet bekend en hetzelfde geldt voor de nieuwe Suzuki GSX-8S. Ook dit duo is net als de MT-07 en de CB750 Hornet voorzien van een paralleltwin met 270-graden krukas, waarbij de KTMmet 95 pk op papier nog iets sterker is dan de Honda en de Suzuki er met 83 pk niet heel ver achter zit. Het belooft hoe dan ook nu al een heet 2023 te worden in dit populaire segment. Is er dan ergens beknibbeld om de prijs van de CB750 Hornet zo competitief te krijgen? Uiteraard zijn er compromissen gesloten. Zo is de 41mm Showa-SFF-BP-voorvork niet instel- baar en ook de achterschokdemper kent, op de veervoorspanning na, geen verdere stel mogelijkheden. Behoorlijk basic dus, maar als de basisafstelling klopt hoef je de stelschroeven voor de in- en uitgaande demping ook niet per se te missen. En ja, als je een rondje rond de CB loopt, dan zie je bijvoorbeeld ook dat er wat de bestickering betreft op de kleintjes is gelet, want die zitten niet onder een laagje blanke lak. Daarnaast is het nieuwe brugframe volledig van staal gemaakt, inclusief swingarm en aangelast subframe (minder handig bij een eventuele schuiver natuurlijk). Dat klinkt niet meteen heel sexy allemaal, maar Honda heeft werkelijk alles uit de kast getrokken als het om het gewicht van het geheel gaat. Zo zet het sta- len frame van de Hornet 16,6 kilo op de schaal, 3,3 kilo minder dan het frame van de CB500F en ook nog eens 2 kilo minder dan dat van de CB650R. Met een gevulde 15,2-liter tank geeft Honda een rijklaar gewicht op van een alleszins behapbare 190 kilo, en dat is netjes in lijn met het gemiddelde in dit segment. De zithoogte is met 795 millimeter relatief laag vergeleken met de meeste concurrenten, maar dat maakt de Honda tegelijkertijd ook lekker toegankelijk. En dat je er zo mee weg rijdt, zal ook niemand verbazen, het past weer als die bekende Honda-jas en ook dat is een kwaliteit. Haast als vanzelf rolt de Hornet door de ochtenddrukte richting de Spaanse heuvels. De tank is ter hoogte van de knie-uitsparingen mooi slank, waardoor de knieën goed aanslui- ten. Ook de voetsteunen staan niet te ver uit elkaar en in combinatie met het redelijk brede stuur zorgt dat voor een heel uitgebalanceerde en semi-sportieve zitpositie, al zal het zadel voor echt langere rijders misschien iets aan de korte kant zijn. De twin tussen de framebuizen laat bij lage snelheden en dito toerentallen al zien dat hij een enorm soepel karakter heeft. In de vijfde of zelfs zesde versnelling met 2.000 toeren op de digitale klok door het stadsverkeer sukke- len is geen enkel probleem. Wel valt bij deze sukkeldraf op, en met name als je in de lagere versnellingen rijdt, dat de gasrespons een beetje rukkerig is als je een constante snelheid wilt aanhouden of iets moet spelen met het gas. Niet alleen in de Sport-modus, maar ook Sport Pack, € 729,23 Afdekkap duozadel in kleur, fly screen, aluminium voetsteunen, quickshifter. Style Pack, € 536,92 Aluminium stuurklem, stuurgewichten, wielstickerset in kleur, tankpad, skid pad. Touring Pack, € 1.003,22 Bevestigingskit zadeltas, zadeltas, zij tassen, bevestigingskit zijtassen, tanktas. Het 5-inch TFT-scherm kent verschillende weergave-opties en is intuïtief te bedienen via de linker stuurhelft. De rechter oogt lekker clean met alleen de startknop/killswitch. 3 ACCESSOIREPAKKETTEN Voor de nieuwe CB750 Hornet heeft Honda een brede range aan accessoires beschikbaar, waarvan een aantal in aantrekke lijke pakketten is ondergebracht .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3