MotoPlus 24 - 2022
EERSTE TEST HONDA CB750 HORNET 16 MOTOPLUS EERSTE TEST “You like sound?”, Honda’s sound engineer van de nieuwe CB750 Hornet kijkt me beteke nisvol aan tijdens een vroege fotostop op een slingerende bergweg in het achterland van het Spaanse Almeria. Op mijn brede grijns en bevestigende knik volgt een veelzeggend “Aaaah, good, thank you” en een snelle krabbel in een notitieblok. Dat Honda een heuse sound engineer heeft aangesteld voor de nieuwe Hornet en de beste man zelfs van Japan naar Spanje heeft gestuurd om de eerste reacties te peilen, zegt veel over het belang dat Honda aan haar nieuwste naked hecht en over het ontwik- kelingstraject, waarbij ‘FUN’met dikke hoofd letters geschreven werd. De nieuwe CB750 Hornet moet in alle opzichten ‘fun’ bieden en de geluidsbeleving vormt daarbij voor Honda een belangrijk criterium. Nu zit het met dat laatste wel snor, want die Hornet produceert een bijzonder aanstekelijk, volwassen en lekker in het gehoor liggend geluid. Bijna on-Honda’s diep en luid, maar kennelijk ‘stil’ genoeg om aan alle geluidseisen te voldoen. Voor de ‘oudere jongeren’ onder ons die Honda en Hornet nog associëren met een krijsende viercilinder-lijnmotor: nee, met de 94 pk sterke viercilinder CB600F Hornet van eind jaren negentig heeft deze 2023-horzel – afgezien van de typeaanduiding en het Honda-logo op de flanken van de tank – niets te maken. Overigens werd die typeaanduiding Hornet in Nederland maar korte tijd gebruikt, want na een geschil met een fietsenfabrikant moest de Honda hier verder met de anoniemere aanduiding CB600F. Deze naked met zijn viercilinder lijnmotor bleef tot 2014 in productie en kreeg een opvolger in Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje meeblazen in dit populaire deel van de markt, waarin de grote aantallen worden gedraaid als het om verkopen gaat. Honda doet dat met de nieuwe CB750 Hornet, voorzien van een volledig nieuwe 92 pk sterke paralleltwin. We maakten alvast kennis in een zonnig Spanje. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Honda | DE HORZEL STEEKT WEER de vorm van de CB650F, op zijn beurt weer de voorloper van de huidige CB650R. Maar zoals gezegd houdt iedere vergelij- king buiten die typeaanduiding op en komt die aanstekelijk roffelende sound van de nieuwe Hornet niet op het conto van een klassiek-Japanse vier-in-lijn, maar op dat van een 755 cc metende nieuwe paralleltwin met een 270-graden krukas. Dat klinkt en voelt als een V-twin, en is inmiddels het gebruikelijke recept in dit segment, waarin de concurrentie al moordend was en met de komst van deze nieuwe CB750 Hornet én ook de aanstaande rentree van de KTM 790 Duke én de entree van de nieuwe Suzuki GSX-8S nog weer een stukje moordender wordt. Honda zet echter hoog in, want de nieuwe paralleltwin, voorzien van een Unicam-cilinderkop (enkele bovenliggende nokkenas die middels tuimelaars zowel de in- als uitlaatkleppen bedient, afkomstig van Honda’s CRF450R-crosser), levert namelijk een bijzonder gezonde 92 pk bij 9.500 toeren en 75 Nm bij 7.250 toeren. Een plus van zo’n 20 pk vergeleken met concurrenten als bijvoorbeeld de Yamaha MT-07 of de Kawasaki Z650, en ook dat belooft een berg fun. Om vibraties in het blok zo veel mogelijk te elimineren is het voor- zien van twee balansassen, die – om het blok compact te houden – worden aangedreven door het tandwiel van de primaire aandrijving. De nieuwe Honda-twin, ook voorzien van een anti-hop-koppeling, heeft verder ride-by-wire, waar uiteraard de nodige hulpsystemen aan zijn gekoppeld. Zo beschikt de CB750 Hornet over drie rijmodi (Rain, Standard en Sport), elk met een specifieke setting voor vermogen, hoeveelheid motorrem en tractiecontrole (met geïntegreerde wheelie-controle). In de vierde, vrij te configureren rijmodus, User, kun je zelf combineren met de drie standen voor vermo- gen, motorrem en tractiecontrole. De tractie controle kan dan desgewenst ook worden uit- geschakeld. Switchen tussen de verschillende modi doe je met de intuïtief te bedienen knop- »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3