MotoPlus 24 - 2022

NEWSFLASH 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH Met deze nieuwe Geosys stapt de Japanse helmfabrikant naar eigen zeggen in de wereld van dual-purpose helmen, oftewel een comfortabele helm voor op het asfalt, die een uitstapje naar het onverhard niet schuwt. Een adventure-helm feitelijk dus, die zowel met crossbril (offroad) als regulier vizier (onroad) kan worden gebruikt. Bijzonder daarbij is dat de crossbril kan worden gebruikt in combinatie met een gemonteerd vizier. Eveneens een noviteit is het feit dat de helmschaal middels een speciaal slot achterin is voorbereid op de Universal Communi- cation Solution, een semi-universele Bluetooth oplossing die door Cardo, Midland, Uclear en Sygn House is ontwikkeld. De Geosys, die voldoet aan de nieuwe ECE 22.06-norm, heeft een multi-composiet buitenschaal en is voorzien van het zogeheten MIPS Safety System. Dit is een extra laag tussen binnenschaal en -voering, die 10 tot 15 mm verdraaiing tussen beide toe- staat en daarmee een belangrijk deel van de rotatie-energie absorbeert bij bepaalde impacts. Verder is de helm voorzien van meerdere ventilatieopeningen, een viervoudig verstelbare klep voor een optimaal blikveld zowel staand als zittend, een uitneembare en wasbare Coolmax binnenvoering en Pinlock voorbereiding. De nieuwe Geosys komt er in de maten XS tot en met XXL, en in de kleuren wit, matzwart, zwart en matgrijs. De prijs is nog niet bekend. Info: www.ogkkabuto.com Nieuw: Kabuto Geosys TEST JE THEORIE-KENNIS Wil je nog meer theorievragen oefenen? Wij mogen je via Examencentrum.nl gratis twee volledige examens aanbieden. Handig om te oefenen voor het examen of om je kennis weer eens op te frissen. Ga naar examencentrum.nl/via/motoplus om je aan te melden. De antwoorden vind je onderaan pagina 15. 1 Een gemiddelde helm gaat vijf jaar mee. Wanneer gaat deze vijf jaar in? 3 1 Tot waar mag je op een uitrijstrook weer terug naar de doorgaande rijbaan? 2 Vanaf de productiedatum A Tot het einde van de blokmarkering A Ja A Vanaf de aanschafdatum B Tot de eerste pijl op het wegdek B Nee B C Vanaf het eerste gebruik Tot het begin van het puntstuk C Alleen wanneer er geen bus is C Mag je hier een passagier laten opstappen? De Guzzi Stelvio keert terug In 2008 lanceerde Moto Guzzi de Stelvio en hoopte dat de dikke all- road iets van het succes van BMW’s GS (het overduidelijke voorbeeld) zou kopiëren. We weten ondertus- sen hoe het met de spekkige nop- pen-Guzzi is afgelopen. Toch staat de motorfiets, die is vernoemd naar een van de meest aansprekende en uitdagende bergpassen in de Dolo­ mieten, naar verluidt voor een terug­ keer. Het gaat te ver om te zeggen dat Moto Guzzi tijdens de Eicma een tipje van de sluier oplichtte, want alles wat het daar liet zien was een set spaakwielen met allroad-banden en de mededeling ‘returning soon’. Over zo’n beetje alles is het dus nog gissen, maar niet naar de aandrij- ving. Natuurlijk pakt Guzzi daarvoor het nieuwe watergekoelde blok uit de V100 Mandello. Dat is korter, lichter en krachtiger dan de eerdere luchtgekoelde tweecilinder. De hui- dige V85TT is een plaatje om te zien en om te rijden, maar mist met 76 pk en 82 Nm net wat vermogen voor de serieuze allroad-rijder. Het nieuwe blok is in de V100 goed voor 115 pk en 105 Nm en dat lijkt er al meer op. ‘Returning soon’, liever vandaag dan morgen wat ons betreft.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3