MotoPlus 22 - 2022
OCC ASION MOTOPLUS 85 Marktsituatie Hoewel de verkoopcijfers de algemene neer waartse trend in het sportsegment volgden, is de CBR600RR met modelcode PC40 ruim ver tegenwoordigd op de markt en is hij waardevast. Toch zijn koopjes van particuliere eigenaren al te vinden vanaf zo weinig als € 4.500,-. Meestal zijn het motoren uit de vroegste jaren van het model met meer dan 40.000 kilometer op de klok. Dat laatste is niet per se een groot nadeel. Rijders die waarde hechten aan ABS moeten minstens € 6.000,- investeren. Zeldzame speci ale modellen (Repsol, Limited Edition of Carbon) zijn logischerwijze een beetje duurder. Sinds 2014 is de motor niet langer op de markt. Voor 2013-modellen die pas in 2014 of zelfs 2015 op kenteken zijn gezet worden prijzen in het vijfcijferige bereik gevraagd. Aan de andere kant hebben deze motoren, die voornamelijk bij dealers staan, slechts een paar kilometer op de teller en leveren dealers ze vaak met een extra beurtje. Bezichtiging De hoge kilometerstanden zijn opvallend voor deze hoogvermogende atleet. Zijn er andere bijzondere kenmerken of problemen? Zelfs een ervaren Honda-dealer moet lang en grondig nadenken over die vraag. Met regelmatig olie verversen en het netjes opwarmen van het blok wordt de motor als onverwoestbaar beschouwd. De algemene betrouwbaarheid is een groot pluspunt van de Honda. Een kleine beurt staat elke 6.000 kilometer op de planning, na 24.000 kilometer is een grote onderhoudsbeurt nodig. Voor het overige gelden de gebruikelijke tips voor motoren die weleens een circuit van dicht bij hebben gezien: controleer de ketting, de rem men en de banden. Controleer ook de kuip, de voorvork en de voetsteunen op valsporen. Vorige eigenaren hebben vaak een sportuit laat gemonteerd. Afhankelijk van de fabrikant (Akrapovic € 900,-, Leovince € 500,- en Arrow € 400,-), kan die vervangingsdemper ook de waarde van de fiets verhogen. Crashpads, kente kenplaathouders, andere hendels, voetsteunen en led-knipperlichten zijn ook populair. Let op: als een gewild stukje circuitgereedschap heeft de homologatie van deze onderdelen niet altijd de eerste prioriteit gehad. Modelgeschiedenis 2007: De CBR600RR met modelcode PC40 vervangt de PC37, die sinds 2003 op de markt is. Hij is 8 kilo lichter en 3 pk krach tiger dan de oude RR. Prijs: € 12.190,-. 2008: Speciaal model ‘Carbon’beschikbaar. 2009: Een nieuw sport-ABS is beschikbaar tegen een meerwaarde van € 1.000, vanaf 2012 is het standaard. Prijs: € 14.499,-. 2013: Het laatste modeljaar voor onze markt brengt de grootste model-update met onder meer een nieuwe upside-down vork, twaalfspaaks aluminium wielen en een nieuwe motormapping. Prijs: € 14.199,-. De voorrem met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen overtuigt met een fijne dosering en een stevige ‘bite’. Vanaf 2009 ook met sport-ABS. Oogt ondanks carbon wat sober, maar met uitzondering van een versnellings indicator ontbreekt er niets. Leesbaarheid en overzichtelijkheid zijn top. Massacentralisatie is anders, maar het elegant in de achterzijde geïntegreerde uitlaatsysteem is nog steeds een blik vanger. Vier-in-lijn met 120 pk vraagt om flink wat toeren, maar is oerbetrouwbaar. De Repsol-replica uit 2013 onderstreept de sportieve aspiraties van de 600RR.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3