MotoPlus 22 - 2022
OCCASION HONDA CBR600RR 84 MOTOPLUS OCC ASION TYPISCHE HONDA De ‘dubbel-R’ komt in 2003 rijkelijk laat als Honda’s scherpe en nieuwe model in het supersportieve 600cc-circus. Nóg beter, even veelzijdig en hier vol in beeld is zijn opvolger: de PC40 uit 2007. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Flash Art, Jörg Künstle, Honda, Tyson Jopson | Zo overzichtelijk als de 600cc- klasse tegenwoordig is, zo hevig werd hij rond de eeuwwisse ling betwist. Na de succesvolle maar steeds meer toergerichte CBR600F verschijnt in 2003 de CBR600RR. De wapenwedloop nam vanaf dat moment alleen maar in hevigheid toe en vier jaar later past Honda de 600 stevig aan om nog snellere tijden na te jagen. Ondanks dat ze er het zelfde uitzien, is de dubbele R, type PC40, een compleet nieuw ontwerp. Meer vermogen (plus 3 pk), minder gewicht (min 8 kilo), betere remmen en een elektroni sche stuurdemper resulteren in een nog flitsendere supersport. Ondanks het radicale, op de Fire blade geïnspireerde uiterlijk voelt de wendbare 600 zich ook thuis bij dagelijks gebruik. Daar scoort hij punten met typische Honda- deugden: geweldige ergonomie, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Bovendien speelt de CBR600RR de gebruikelijke handling-voordelen van kleine supersportmotoren uit. Hij is opgebouwd uit hoogwaar dige componenten – zoals het rijwielgedeelte en de prachtige aluminium achterbrug – en beschikt over een rijpotentieel dat er alleen op een circuit volledig uit komt. Sinds 2009 ondersteunt ABS het remsysteem. Ondanks dat het ABS 10 kilo extra gewicht aan de Honda toevoegt, overtuigt het systeem ook ervaren circuitrijders. Destijds is dat nog geen vanzelf sprekendheid. Toch duurt het niet lang voordat de Honda in vergelijking met de concurrentie een iets grijzer muisje wordt. Veel coureurs wensen krachtigere remmen, iets meer hellingshoekvrijheid en trekkracht. Hobbyracers waarderen echter nog altijd zijn veelzijdigheid. Dat blijkt ook uit de vele tweedehands CBR’s met hoge kilometerstanden. Omdat supersport-motoren al jaren uit de mode zijn verdwijnt de CBR600RR in 2014 uit onze showrooms. In Japan bleef het model gewild en wordt het nog steeds gebouwd. n Technische gegevens (type PC40, modeljaar 2011) Watergekoelde viertakt viercilinder lijnmotor, 599 cc, 88,1 kW (120 pk) bij 13.500 tpm, 66 Nm bij 11.250 tpm, aluminium brugframe, upside-down vork, monoschokdemper, veerweg v/a 120/130 mm, wielbasis 1.375 mm, zadelhoogte 820 mm, banden v/a 120/70 ZR17/180/55 ZR17, schijfremmen v/a (310 mm/220 mm), rijklaar gewicht 198 kg, tankinhoud 18,1 l, topsnelheid 265 km/uur, 0-100 km/uur in 3,2 sec, verbruik (secundaire wegen) 1:21,3.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3