MotoPlus 22 - 2022
ONDER DE HAMER MOTOPLUS 67 Er is er een jarig…en te koop De Z900 die in de verkoop staat is geen exem plaar uit 1972, maar uit 1976. Hij is godzijdank grotendeels in originele staat. Dat geldt ook voor het lakwerk. Vanzelfsprekend heeft een 46 jaar oude motorfiets – net als iedereen die Abraham bijna ziet – gebruikssporen overeen komstig zijn leeftijd. Dit exemplaar heeft een deukje in de benzinetank en in een zijkapje zit een scheur. Het eerste ‘litteken’ is te herstellen door de tank uit te deuken zonder te spuiten. Het kunststof zijkapje moet te lassen zijn. Toen de motorfiets bij een verwoed verzamelaar in diens collectie verdween, liep het befaamde viercilinder motorblok goed. Sindsdien heeft de motorfiets zo lang stil gestaan dat een flinke servicebeurt geen kwaad kan. De Z900 staat niet op een Nederlands kenteken, maar Cata wiki maakt het je makkelijk. Voor de winnende bieder regelt het gratis de administratieve rompslomp. Om te winnen moet je naar ver wachting wel zo’n € 12.000,- voor de jarige job neerleggen. Waar de 83 pk zware Z900 nog insloeg als een bom, geldt dat niet voor de GPZ750 Turbo. Kawasaki was rijkelijk laat met zijn turbofiets en daardoor kaapten de andere Japanse fabri kanten alle aandacht weg met hun eerder uit gebrachte turbomotoren. Dat de GPZ750 ach teraf de beste turbomachine was, is een schrale troost. Dit exemplaar uit 1985 komt uit Duits land en staat nog in de originele lak. De vorige eigenaar vond het – zoals zo veel Oosterburen dat hebben gedaan – helaas nodig om een superbike-stuur op de motorfiets te schroe ven, maar het originele stuur zit nog wel bij de machine. Calculeer wel nieuwe banden in, want het huidige setje is volledig uitgedroogd. De knappe koppen van Catawiki verwachten dat de Turbo voor zo’n € 7.500,- van eigenaar gaat verwisselen. Vijftig jaar geleden trakteerde Kawasaki de motorwereld op de magnifieke Z900. Catawiki ‘beloont’ dat geschenk door eenzelfde Z900 gena- deloos te verkopen. Ook de GPZ750 Turbo ontsnapt niet aan de verkoopwoede van de veilingsite. Wie had een paar jaar geleden kun nen denken dat een Kawasaki Mach III voor meer dan 10.000 euro van de hand zou gaan? Toch is dat precies wat er gebeurde met deze tweetakt voorganger van Kawasaki’s fameuze vier-in-lijn. Bij het zien van dat bedrag krabben zich nu vast een paar mensen achter de oren in de wetenschap dat ze zo’n machine 25 jaar geleden voor een habbekrats weg hebben gedaan. Oké, het Italiaanse exemplaar uit 1973 dat voor een bedrag met zoveel nullen weg is gegaan is ook wel een plaatje om te zien en heeft nog geen duizend kilometer op de teller staan. Meer foto’s zien? Ga dan naar: www.motoplus.nl/onderdehamer Geschatte opbrengst: € 10.000,- à € 12.000,- ONDER DE HAMER
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3