MotoPlus 22 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 65  READ’S INDRUKWEKKENDE CARRIÈRE De dit jaar overleden Phil Read (1939) kroonde zich liefst achtmaal tot wereldkampioen. De ‘Prince of Speed’deed dat net zo makkelijk op lichte tweetaktmachines zoals de 125cc (1968) als op de zware viertakt-750cc (1977). Tussendoor behaalde hij de wereldtitel in de 250 cc- en 500 cc-klasse. Hij veroverde de titels op Yamaha, MV Agusta en Honda. In zijn loopbaan stond de Brit 121 keer op het podium. ‘Rebel Read’, zoals hij zichzelf graag noemde, deed zijn zelf­ gekozen naam al vroeg eer aan. Het verhaal is bekend dat hij in 1968 overambitieus en dwars tegen alle stalorders in de kwartlitertitel afsnoepte van Bill Ivy. Het was direct exit bij Yamaha. Ook als zakenman was hij niet wars van een robbertje vechten. Zo lag de kleurrijke Read in de clinch met de helmfabrikanten Premier en Arai, die hij diefstal van zijn helmdesign verweet. kledingafdeling. We verkochten er onder meer integraalhelmen. Die begonnen vanaf 1971 van­ uit de Grand Prix-wereld aan een onstuitbare opmars. De eerste integraalhelmen die gewone motorrijders konden kopen waren van Nolan, Bell, Life en ook van Premier. Dat was toen nog Amerikaans en de helmen waren loodzwaar.” De populariteit van de integraalhelm ontging Groeneveld niet en het spoorde de koopman in hem aan tot actie. Toen Phil Read eigenaar werd van de Premier-fabriek wilde hij daarom de import regelen bij de Britse coureur. “We verkochten die helmen als warme broodjes, dus ik wilde die natuurlijk dolgraag importeren. Op Schiphol heb ik met Phil Read afgesproken en hoe het me in mijn steenkolen-Engels is gelukt, is me nog altijd niet duidelijk, maar toen ik hem beloofde exclusief Premier-helmen te gaan ver­ kopen, was de deal al rond.” Het succes van Premier in die tijd is volgens Groeneveld gemakkelijk te verklaren. “Dat waren de designs. Alles was er goed aan. De andere helmfabrikanten verkochten helmen in een effen kleur. Bij Premier hadden we al special paint, waarmee bijvoorbeeld Jos Schurgers en Bruno Kneubühler reden. We verkochten er duizenden.”Van verkopen is in die jaren geen sprake, volgens Groeneveld, eerder van uitdelen. “Die dingen waren zo populair dat mensen zelfs helmen kochten die twee maten te groot waren. Als ze maar een integraalhelm Ondanks Groeneveld’s steenkolen-Engels gaat Read direct met hem in zee. Phil Read (zittend op de motor) en Mike Duff met de iets modernere helm. Groeneveld in het zadel van Read’s racer. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3