MotoPlus 22 - 2022
RIJ-INDRUK MOTOPLUS 49 *Fabrieksopgaven; 1 MotoPlus-metingen Yamaha Ténéré 700 Yamaha Ténéré 700 World Raid MOTORBLOK Bouwwijze paralleltwin paralleltwin Cilinderinhoud 689 cc 689 cc Boring x slag 80,0 x 68,6 mm 80,0 x 68,6 mm Compressieverhouding 11,5 : 1 11,5 : 1 Injectie 2x Ø 38 mm 2x Ø 38 mm Koppeling natte multiplaat natte multiplaat Max. vermogen* 54 kW (73 pk) bij 6.500 tpm 54 kW (73 pk) bij 6.500 tpm Max. koppel* 68 Nm bij 6.500 tpm 68 Nm bij 6.500 tpm Geluid in stand 93 dB(A) 93 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen dubbel wieg frame stalen dubbel wieg frame Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 43 mm Remmen v/a Ø 282/245 mm Ø 282/245 mm Stuurdemper – ja Hulpsystemen ABS ABS Wielen 2.50 x 21; 4.50 x 18 2.50 x 21; 4.50 x 18 Banden 90/90 R21, 150/70 R18 90/90 R21, 150/70 R18 Banden in test Pirelli Scorpion Rally STR Pirelli Scorpion Rally STR MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.590 mm 1.595 mm Balhoofdhoek 63,0° 63,0° Naloop 105 mm 105 mm Veerweg v/a 210/200 mm 230/220 mm Zithoogte 1 880 mm 900 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 207 kg 224 kg Laadvermogen 187 kg 170 kg Tankinhoud 16,0 l 23,0 l Onderhoudsinterval 10.000 km 10.000 km Basisprijs NL € 12.399,- € 14.799,- Basisprijs B € 10.899,- € 13.199,- Prijs testmotor € 12.399,- € 14.799,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 186 km/uur 186 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 4,3 sec 4,5 sec 0 - 140 km/uur 8,1 sec 8,6 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 4,7 sec 5,0 sec 100 - 140 km/uur 5,8 sec 6,4 sec Verbruik Secundair 1 op 25,0 1 op 23,8 Actieradius secundair 400 km 548 km TECHNISCHE GEGEVENS ervaren en op waarde te leren schatten. Zo op het eerste gezicht lijkt het vooral een machine die nog meer op offroad-gebruik is gericht, maar de focus ligt eigen lijk nog meer op lange trips. De langere veerwegen zijn dan een aangename extra om hobbelige pistes comfortabeler te door kruisen. Voor rondreizende avon turiers perfect, maar Pol Tarrés zal bij een volgende Erzbergrodeo ongetwijfeld weer voor de meer frivole standaard Ténéré kiezen. n VERMOGENSMETING 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 70 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Yamaha Ténéré 700 53,1 kW (72 pk) bij 8.500 toeren 67 Nm bij 6.600 tpm 40 50 60 70 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 De paralleltwin van beide Ténéré-modellen staat al jaren bekend om zijn elastische karakter. En dat komt bij offroad-gebruik ook goed van pas. Bij lage toerentallen in het terrein gaat het er uiterst beheerst aan toe en stampt de twin heerlijk vooruit. Maar met slechts een streepje gas boven stationair toerental wil het blok ook weleens afslaan op trial-tempo. Over het gehele toeren bereik genereert het blok uit zijn 689 cc cilinderinhoud goed doseerbare power en voelt het zich op geasfalteerde wegen met name in het middengebied als een vis in het water. Uitwringen heeft geen zin, want een eindschot heeft dit blok niet. Deson danks loopt de twin als het moet heel mooi zuiver door tot in de begrenzer. Aan de directe maar niet al te abrupte gasaanname wen je snel en dan is het heerlijk surfen op de koppelgolf, alsof je op een veel zwaardere motorfiets zit. -CONCLUSIE De Ténéré 700World Raid doet zijn naam eer aan met zijn fors grotere actieradius en betere veercomfort. Zowel on- als offroad voelt deze uitvoering bijzonder stabiel aan en volgt hij steeds keurig het spoor. Met minder gewicht kan echter ook de standaard Ténéré nagenoeg ieder terrein aan. Dat doet hij beduidend lichtvoetiger en met dezelfde veerreserves. Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3