MotoPlus 22 - 2022

48 MOTOPLUS RIJ-INDRUK RIJ-INDRUK YAMAHA TÉNÉRÉ 700 – YAMAHA TÉNÉRÉ 700 WORLD RAID Op de weg gaat de standaard versie ervandoor. De World Raid volgt. Iets minder wend­ baar, maar wel stabieler. gaat. Omdat een flink deel van de extra kilo’s vrij hoog is gepo­ sitioneerd, heeft de World Raid net iets meer tijd nodig om zich van het ene op het andere oor te laten leggen. Het stuurgedrag voelt daardoor wat trager aan. In dit directe vergelijk gaat de basis-­ Ténéré er al snel vandoor en volgt de World Raid op dezelfde ban­ den (Pirelli Scorpion Rally STR) op korte afstand, maar voelt daarbij wel net even stabieler aan. De achterstand waarmee deWorld Raid bij het offroad-gedeelte van onze testrit aankomt is niet noemenswaardig. Hier worden de kaarten opnieuw geschud, en dankzij de langere veerwegen zien de kansen er voor de wereld­ reis-Ténéré, ondanks het hogere gewicht, niet bepaald slecht uit. Slaat deWorld Raid hier toe? Om het ABS te deactiveren, heb je even een momentje nodig. Bij het standaard model klaart een lange druk op de knop in het dashboard de klus, terwijl je bij de World Raid eerst door het menu moet scrollen. Bij de World Raid is het ABS echter vol­ ledig uit te schakelen (net zoals bij de standaard versie) maar kan het ook uitsluitend voor het achterwiel worden uitgescha­ keld. We kiezen voor de radicale alles-uit-variant en storten ons op de eerste offroad-passages met veel kap-en-draaiwerk tus­ sen wat forsere rotsblokken en kleiner gesteente door. Hier laat de World Raid ondanks het wat hogere gewicht zien dat hij goed is uitgebalanceerd en maakt hij optimaal gebruik van zijn langere veerwegen als er forsere rotsen en diepere gaten genomen moeten worden. Hoe achteloos de World Raid zich ook door dit terrein laat sturen, na een overstap op het standaard model lijkt alles plotseling nog weer wat lichter te gaan. De Ténéré vraagt minder inspanning om zich tussen de stenen door te laten manoeuvre­ ren, en ook al zijn oneffenheden duidelijker in het stuur te voelen, voorvork en achterschokdemper lijken niet eerder hun grenzen aan te tikken dan de vering van de World Raid. Zelfs snellere passa­ ges met kleine drops verwerken beide Yamaha’s goed en pas als het er heel ambitieus aan toe gaat komen de grenzen van de veerwegen in zicht. Ook het ver­ hogen van de veervoorspanning van de voorvork van de World Raid verandert daar weinig aan. Desondanks maakt de World Raid op de snellere offroad-passages terrein goed. Net als voorheen laat ook hier het extra gewicht zich onder hellingshoek voelen, maar het extra beetje stabiliteit geeft vertrouwen als de hier wat nerveuzer aanvoelende standaard uitvoering. De wat verfijnder aan­ voelende vering en ook de Öhlins stuurdemper van de World Raid betalen zich duidelijk uit. Breed uitwaaierende passages met losse ondergrond liggen de World Raid bovendien beter dan het zustermodel, en hier valt het extra gewicht eigenlijk nauwelijks op. Na een paar rondjes offroad zet­ ten we met beide Ténéré’s weer koers richting beschaving. Met vermoeide spieren worden er nu, nu de kilometers langer lijken te zijn dan vanochtend, andere cri­ teria belangrijk. Dit is het moment waarop de World Raid heeft gewacht. Het aangename zadel en de ook wat betere windprotec­ tie wegen nu zwaarder dan wend­ baarheid van de standaard versie. Comfort troeft levendigheid af. En als we nu echt een lange reis aan het maken waren, van nergens naar nergens, en het volgende dorp nog een paar honderd kilo­ meter rijden was, dan zou ook de gigantische resterende actie­ radius van de World Raid voor rust in de kop zorgen. Er is uiteraard meer nodig dan een kort uitstapje om de sterke punten van deWorld Raid te

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3