MotoPlus 22 - 2022

Yamaha Ténéré 700 World Raid Als er nog iemand is die niet overtuigd is van de offroad-­ capaciteiten van de Yamaha Ténéré 700: Pol Tarrés heeft er de 2022-editie van de beruchte Erzbergrodeo 2022 mee gereden. De Spanjaard bereikte met de T7 tijdens deze extreme enduro-rit in vier uur tijd als eerste starter met een tweecilinder (de concurrentie reed hoofdzakelijk op wedstrijd­ machines met 300cc-tweetakt­ motoren) 18 van de 27 check­ points. Een historisch resultaat, ook al was zijn standaard Ténéré voor dit doel flink gemodificeerd. Historisch is in feite ook het suc­ cesverhaal van de Ténéré 700 zelf. Sinds de lancering in 2019 verkocht Yamaha alleen in Europa al 30.000 T7’s en groeide deze slanke allroad razendsnel uit tot een van de meest geliefde motor­ fietsen voor langeafstandsritten en wereldreizen. Uitgerekend naast het asfalt betovert de Ténéré 700 namelijk al met een uiterst makkelijke handling, technische ongecompliceerdheid en flinke offroad-reserves. En aangezien de reislust van de clientèle ongeremd lijkt, heeft Yamaha deWorld Raid-­ uitvoering naast de standaard versie gezet. De typeaanduiding indachtig wil deze meer avontuur­ lijke uitvoering niets anders dan offroad-rijders zonder heimwee de wereld laten zien. Wat zijn in de praktijk de sterke punten van deWorld Raid vergeleken met de standaard versie? Allereerst valt bij een blik op beide T7’s de bredere, meer bullige voorpartij van de World Raid op. Om liefst 23 liter benzine mee te kunnen nemen, heeft Yamaha voor een tweedelige tank gekozen, waarvan de linker- en rechterhelft separaat van elkaar kunnen worden gevuld. Om deze constructie mooi te kunnen inte­ greren, is de stroomlijn aan de voorzijde licht aangepast, waar­ door de World Raid in optische zin wat meer op een rallymachine lijkt. Dat wordt versterkt door het feit dat hij anders dan de standaard T7 wat hoger op zijn zij­ standaard staat. Dat komt onder andere door de Kayaba-voorvork en -achterschokdemper, die beide 20 millimeter meer veerweg hebben dan de (ook door Kayaba gemaakte) veerelementen van de standaard uitvoering. Voor heeft de World Raid een royale 230 millimeter veerweg en achter 220 millimeter. Bovendien is bij de RIJ-INDRUK MOTOPLUS 45  »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3