MotoPlus 22 - 2022
TRIUMPH LANCEERT TRIO NIEUWE STREET TRIPLES 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH Die line-up bestaat komend jaar uit drie modellen: de R, RS en Moto2 Edition. Dat bete kent dat de Street Triple S met de 660cc-drie cilinder verdwijnt, maar in dat prijssegment heeft Triumph al de Trident 660. Blijft over het 765cc-blok en dat krijgt voor het nieuwe modeljaar onder andere een nieuwe cilinderkop met gewijzigde verbrandingskamers, nieuwe drijfstangen en zuigers en een hogere compres sie, nieuwe nokkenassen en nieuwe kleppen met meer lift, wat voor meer vulling moet zorgen. Allemaal afkomstig uit de Moto2 trouwens. Hierdoor stijgt het koppel van de drie modellen naar 80 Nm bij 9.500 toeren. Dat is respectievelijk 3 Nm en 1 Nm extra voor de R en RS. Het topver mogen van de R komt uit op 120 pk bij 11.500 toeren, 500 toeren lager dan voorheen. De RS en de Moto2-versie schoppen er 130 pk uit bij 12.000 toeren, dus een plus van 7 pk bij slechts 250 toeren meer. Naast de flink aangepaste driecilinder springt de nieuwe elektronica in het oog. Triumph past vanaf komend jaar een IMU toe en dat betekent dat hulpsystemen als ABS, tractiecontrole en wheelie-controle nu ook hellingshoekafhan kelijk werken. Het bochten-ABS is aan de rij modi gekoppeld. De nieuwe tractiecontrole is naast deze feature viervoudig instelbaar en uitschakelbaar. De Street Triple R heeft vier rij modi, de RS en de Moto2 hebben beide nog een vrij configureerbare modus. Alle drie heb ben ze standaard een quickshifter met blipper en een 5-inch TFT-display met smartphone- connectiviteit en pijl-navigatie. Het rijwielgedeelte van de Street Triple is sinds 2013 eigenlijk nagenoeg onveranderd gebleven. Voor 2023 zijn diverse onderdelen van het rijwielgedeelte gemodificeerd en zijn ook montagepunten in het frame gewijzigd. Dat uit zich in verschillende geometrieën. De Street Triple R heeft een wielbasis van 1.402 mm en een naloop van 97,8 mm. Dat lijkt inderdaad op de al bekende geometrie, maar de RS is een stukje sportiever met een 6 mm kortere wielbasis, een wat steilere balhoofd hoek van 66,1° (-0,7°) en een kortere naloop van 96,9 mm (-3,1 mm). De nieuwe Moto2 Edition doet er nog een schepje bovenop: wielbasis 1.397 mm, balhoofdhoek 66,0° en naloop 95,3 mm. Ook de zithoogtes verschillen trouwens met 826 mm voor de R, 836 mm voor de RS en 839 mm voor de Moto2 Edition. De vering is een mix van Showa en Öhlins. De R is aan de voorzijde voorzien van een volledig instelbare Showa SFF-BP-voorvork en een eveneens volledig instelbare Showa- achterschokdemper. De RS doet het voor met een volledig instelbare Showa BPF-voorvork en achter met een volledig instelbare Öhlins STX40-schokdemper. Die deelt de RS met de Moto2-uitvoering, alleen is die aan de voorzijde voorzien van een Öhlins NIX30-voorvork, ook volledig instelbaar uiteraard. De RS en de Moto2 delen verder ook de Brembo Stylema-mono bloc-remmen en radiale MCS-rempomp, terwijl de R remt met ook niet misselijke Brembo M4.32-monobloc-remmen. De schijfdiameters zijn met 310 mm identiek. Alle drie staan ze ook op aluminium wielen met de bandencombi 120/70 ZR17 voor en 180/55 ZR17 achter. Wat design betreft geven de drie nieuwe Street Triples een vertrouwde indruk. Alhoewel de achterzijde nagenoeg hetzelfde is gebleven en ook de dubbele koplampen bekend ogen, is de 15-liter tank (2,4 liter minder dan voorheen) wat hoekiger van lijn en sluit ’ie mooier aan op de zijkappen voor. Helemaal nieuw zijn de kleurenschema’s. De R is er in zilver/grijs met gele graphics en wit/grijs met ‘lithium’-graphics, de RS komt in zilver/oranje met grijze graphics, rood/zwart met zilver graphics en geel/zwart met aluminium graphics. De Moto2 Edition, waarvan er slechts 765 worden gemaakt, is er in geel/zilver en wit/geel en is op diverse plekken voorzien van Moto2-branding en een serie nummer op de kroonplaat. In deze MotoPlus lees je vanaf pagina 16 al veel van het motornieuws dat op de EICMA in Milaan is gepresenteerd. In het volgende nummer nemen we het staartje van de beurs nog mee, maar op de valreep kunnen we je de nieuwe Triumph Street Triple line-up alvast voorschotelen. Belangrijkste nieuws: meer vermogen en meer elektronica. Het nieuwe trio met (v.l.n.r.) de Street Triple Moto2 Edition, RS en R.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3