MotoPlus 20 - 2022

SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT PETRUCCI OP SUZUKI Moto3: FOGGIA GEEFT NIET OP Hij zal ongetwijfeld nog eens terugdenken aan zijn vele uitvalbeurten, want als Dennis Foggia wél zijn dag heeft, is hij onverslaanbaar. Voor de derde maal dit jaar vertrok Foggia vanaf pole en nam ook direct de kop. Met nog negen ronden te rijden, maakte hij een grote stuurfout die hem zijn grote voorsprong kostte. Maar in dezelfde ronde herstelde de Honda-coureur zijn misser en wees Ayumu Sasaki moeiteloos terug. Terwijl achter hem Sasaki en de verrassende Riccardo Rossi zich vooral bezighielden met de plekken twee en drie, koerste Foggia soeverein af op zijn vierde seizoenszege vóór Sasaki en Rossi. Een bonus was dat hij promoveerde naar de tweede plaats in de tus­ senstand. Want een twintigste startplaats beloofde al weinig goeds voor Sergio Garcia en toen hij aan het eind van de eerste ronde werd getorpedeerd door Adrian Fernandez, was Garcia’s hoop op een accep­ tabel resultaat verkeken. Ook zijn teamgenoot Izan Guevara maakte geen sterke indruk. De WK-leider worstelde in een groepje van vijf woest strijdende rijders en mocht na een elfde startplaats van geluk spreken dat hij na veel boksen en beuken achter Stefano Nepa ongeschonden als vijfde over de finish kwam. Zijn riante voorsprong op Foggia bedraagt 49 punten. Op de zondag van zijn laatste race in Amerika kreeg Petrucci de vraag of hij de nog altijd aan zijn enkel geblesseerde Joan Mir wilde ver­ vangen. Bijzonder: Suzuki’s teammanager Livio Suppo had Ducati’s Sporting Director Paolo Ciabatti benaderd met die vraag. Die speelde het verzoek vervolgens door. Tijd om nee te zeggen was er nauwelijks. “Vanaf dat moment was het alsof ik mezelf in een wasmachine stopte. Ik heb een complete ronde om de wereld gemaakt, maar zo’n kans kun je niet laten schieten”, vond de bijna 32-jarige Italiaan. “Desnoods was ik de oceaan overgezwommen.” De tweevoudig GP-winnaar noemde het ‘een van de mooiste cadeaus die ik ooit heb gekregen’. “Alle fabrikanten, van KTM tot Ducati en Suzuki, ik ben zo blij dat ik met iedereen zo’n goede band heb. Afgezien van mijn sportieve prestaties is dat het mooiste wat ik bereikt heb. Dat voelde ik al vorig jaar (bij de laatste GP, red.) in Valencia, en nu weer. Iedereen was blij voor me.” Als erkend regenspecialist hoopte Petrucci op ‘drie dagen regen, maar de neerslag was er pas op de racedag. Startend vanaf de laatste plaats was het niet vreemd dat hij zonder training in de regen niet verder kwam dan de twintigste positie. Naast het feit dat hij sinds 2013 niet meer op de viercilinder-in-lijn had gereden, kende Petrucci ook een praktisch probleem. “Ik was gewend om met een duimrem te rijden. Maar op de plek waar ik mijn duimrem had, zit op de Suzuki de bedie­ ning voor het ‘ride-height-device’. Ik moet me dus niet vergissen!”Nadat hij de zenuwen onder controle had gekregen, omschreef Petrucci zijn ervaringen op de GSX-RR. “Het is ongelooflijk hoeveel bochtensnelheid je vast kunt houden en dat is iets wat je wel moet begrijpen. Want je denkt steeds ‘ik ga te hard, te hard, te hard!’, maar dan blijft de machine toch op lijn. Je denkt dat je zo hard mogelijk moet pushen, maar dat is niet de manier om hard te gaan met deze motor.” Petrucci was zwaar onder de indruk van de Suzuki. “Als ik deze machine vorig jaar had gereden, was ik misschien niet gestopt”, zo stak hij de lof­ trompet over de Japanse machine. “Qua zitpositie en ergonomie is deze motorfiets echt heel anders. Maar hij is zo goed. Ik heb geen geld, maar anders zou ik ’m kopen.” Binnen één jaar je Grand Prix-carrière beëindigen op een KTM, vervolgens als debutant een etappe winnen in de Dakar Rally, dan op een Ducati Panigale tweede worden in het Amerikaanse Superbike-kampioenschap en als klap op de vuurpijl op een Suzuki stappen tijdens de Grand Prix van Thailand; het toch al bijzondere jongensboek van Danilo Petrucci kreeg er in Buriram een spannend hoofdstuk bij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3