MotoPlus 20 - 2022

SPORT GRAND PRIX VAN THAILAND 90 MOTOPLUS SPORT blijven.”Vanaf de vijfde ronde werd Bagnaia – toen vierde achter kopman Miller, de toen nog snelle Bezzecchi en Oliveira – gestalkt door Marc Marquez. Vijf ronden voor het eind nam de druk van de pushende Honda-coureur af omdat Johann Zarco zich tussen de twee wurmde. Met Marquez had de Pramac Ducati-­ rijder weinig geduld, met merkgenoot Bagnaia was hij een stuk voorzichtiger. “Ik merkte dat ik met remmen verloor op Marc en dat pro­ beerde ik te verbeteren. Ik denk ook dat dat de enige reden is dat Johann me niet probeerde te passeren. Ik won tijd op de eerste twee voor het aanremmen van (de langzamere) bocht 1 en 3. Ik heb Johann bedankt dat hij geen risico nam om me in te halen.” De eerste ronde verliep niet goed voor Johann Zarco, die van een vijfde naar een negende plaats terugzakte. Toch was de aan­ vankelijk nog aftastende Zarco, zevende in de tussenstand, in de slotfase overduidelijk de snelste man op de baan. In de veertiende ronde bedroeg zijn achterstand op leider Oliveira zes tellen, aan de finish had Zarco die op een wat opdrogende baan teruggebracht naar 2,5 seconden. De Fransman beaamde dat hij behoedzaam was geweest met titel­ kandidaat Bagnaia. “Als het drie ronden eerder droog was geworden, hadden we de Marseillaise gehoord”, zinspeelde Zarco op zijn eerste MotoGP-zege. De tijd was uiteindelijk onvoldoende geweest om niet alleen Bagnaia maar ook Miller en Oliveira nog te passeren, meende Zarco. “Met Marc durfde ik wel risico te nemen, met Pecco wilde ik dat niet. Het zou jammer zijn geweest als dat fout was gegaan.” Daarom kon Zarco, met de winst buiten bereik, vrede hebben met een ook door het fabrieks­ management zeer gewaardeerde vierde plaats. Als het niet Bagnaia was geweest op de derde plaats, had Zarco beslist aangevallen. “Zeker. We willen Ducati de kans op een over­ winning niet ontzeggen. Maar voor de andere posities, als we een beetje rekenen... dan zijn ze dankbaar.” Omdat Zarco als een buffer fungeerde, was Bagnaia bovendien verlost van het gevaar dat Marquez nog wel een alles-of-niets-poging had willen ondernemen om zijn eerste podium van het seizoen te scoren. In de eerste training op vrijdag had de Repsol Honda-man met de snelste tijd een nieuw bewijs geleverd dat hij op de weg terug was, maar op de racedag had de regen hem gered, meende Marquez. “Dit was het eerste weekend dat ik vanaf het begin vol in de aanval ging en dat betekende agressief rijden en – met veel beweging in de motor – ook bijna-crashes opvangen. Maar vandaag zat de arm ‘op slot’”, vertelde Marquez na zijn vijfde plaats op minder dan drie seconden van winnaar Oliveira. Tussen de Thaise Grand Prix en de volgende race op Phillip Island vloog Marquez terug naar Spanje om met fysio’s en artsen te werken aan de vol­ gende stap in zijn herstel. Aleix Espargaro pakte met een elfde plaats in Thailand in de tussenstand vijf punten terug op Quartararo. De Aprilia-coureur miste door een gebrek aan grip de kwalificatie voor de De lijdensweg van Fabio Quartararo was pijnlijk. Pol Espargaro was te snel voor hem, de Yamaha’s van Darryn Binder en Cal Crutchlow hield hij wel achter zich. (Foto: Repsolmedia) Miller werkte zich snel naar voren, terwijl Martin juist terugviel. Achter Marc Marquez leek Luca Marini (10) de pace te hebben voor de top 5. Hij crashte echter en finishte als laatste. (Foto: Ducati)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3