MotoPlus 20 - 2022
SPORT MOTOPLUS 87 Race 1 1 Toprak Razgatlioglu (TUR), Yamaha 2 Alvaro Bautista (E), Ducati 3 Jonathan Rea (GB), Kawasaki 4 Axel Bassani (I), Ducati 5 Alex Lowes (GB), Kawasaki 6 Andrea Locatelli (I), Yamaha 7 Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati 8 Xavi Vierge (E), Honda 9 Loris Baz (F), BMW 10 Garrett Gerloff (USA), Yamaha 11 Iker Lecuona (E), Honda 12 Philipp Öttl (D), Ducati 13 Lucas Mahias (F), Kawasaki 14 Michael van der Mark (NL), BMW 15 Eugene Laverty (IRL), BMW Race 2 1 Alvaro Bautista (E), Ducati 2 Toprak Razgatlioglu (TUR), Yamaha 3 Jonathan Rea (GB), Kawasaki 4 Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati 5 Alex Lowes (GB), Kawasaki 6 Andrea Locatelli (I), Yamaha 7 Scott Redding (GB), BMW 8 Xavi Vierge (E), Honda 9 Garrett Gerloff (USA), Yamaha 10 Loris Baz (F), BMW 11 Philipp Öttl (D), Ducati 12 Michael van der Mark (NL), BMW 13 Luca Bernardi (I), Ducati 14 Roberto Tamburini (I),Yamaha 15 Jake Gagne (USA), Yamaha Superpole-race 1 Toprak Razgatlioglu (TUR), Yamaha 2 Alvaro Bautista (E), Ducati 3 Jonathan Rea (GB), Kawasaki 4 Alex Lowes (GB), Kawasaki 5 Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati 6 Axel Bassani (I), Ducati 7 Andrea Locatelli (I), Yamaha 8 Michael van der Mark (NL), BMW 9 Loris Baz (F), BMW WK Tussenstand 1 Alvaro Bautista, 448 punten 2 Toprak Razgatlioglu, 392 punten 3 Jonathan Rea, 366 punten 4 Michael Ruben Rinaldi, 232 punten 5 Andrea Locatelli, 196 punten UITSLAGEN WK SUPERBIKE PORTIMÃO, PORTUGAL antwoord op de almachtige snelheid van Bau tista’s Ducati. Razgatlioglu bleef echter buiten bereik voor Bautista, die in de openingsfase tijd had verspeeld achter Axel Bassani. Na zijn 25e overwinning op zaterdag schreef Razgatlioglu er op zondagochtend nog één bij in de tien ronden lange Superpole-race. Vanaf zijn tweede startplek passeerde hij direct polesitter Rea, maar toen het veld voor de eerste keer over start en finish stormde, kwam derde man Bau tista met ogenschijnlijk gemak uit de slipstream van Razgatlioglu en Rea gekatapulteerd. De dap pere Razgatlioglu counterde, ook toen datzelfde tafereel zich ronden achtereen bleef herhalen. Voor Rea lag het tempo van de nummers 1 en 2 in de tussenstand andermaal net te hoog. Dankzij zijn tweede plaats in de Superpole- wedstrijd promoveerde Bautista voor de lange slotrace op zondag van de vijfde startpositie naar de eerste rij, naast Razgatlioglu. Het was echter de getergde Rea die aanvankelijk het tempo dicteerde. In de zevende ronde werd hij echter gepasseerd door Razgatlioglu. Op het bijna 1.000 meter lange rechte stuk was Rea met nog acht ronden te rijden ook niet opgewassen tegen de overdonderende top snelheid van Bautista en de Panigale. Na zijn tweede plaats op zaterdag zei Bautista dat hij door de ingekorte race de zes geschrapte ron den ernstig had gemist. Op zondag bleek dat geen grootspraak. Want halverwege de race blies Bautista ook kopman Razgatlioglu aan de kant op het rechte stuk. Zeven ronden voor het einde, toen Rea al gelost was, verraste de Yamaha-kopman Bautista nog eens, maar toen die op snelheid simpel counterde, was ook Raz gatlioglu’s weerstand gebroken. Het was niet alleen Bautista’s twaalfde overwinning, maar ook zijn 24e podium in 27 races. Niet heel ver wonderlijk dus dat de Spaanse veteraan uiterst tevreden was. “Toen ik achter Toprak zat, dacht ik dat hij zijn banden spaarde. Daarom besloot ik om er voorbij te gaan en dan te pushen, in de hoop dat de rest de banden extra zou moeten belasten. Ik ben heel blij. Meer nog dan met de overwinning ben ik blij met de manier waarop ik heb gewonnen”, straalde Bautista. Hoewel hij drie races lang geen fout maakte, scoorde Razgatlioglu maar drie punten meer dan Bau tista. Rea noteerde al het zesde opeenvolgende weekend – achttien races – zonder winst. Met de wedstrijden in Argentinië, Indonesië en Australië nog op de agenda lijkt zijn achter stand van 82 punten inmiddels te groot. Michael van der Mark won vorig jaar in een nat Portimão nog de korte Superpole-race, dit jaar was de BMW-rijder minder succesvol. Van een zwaar teleurstellende twintigste start plaats reed Van der Mark zich in de eerste race na een sterke start naar de veertiende positie. In de Superpole-race was Van der Mark fameus op dreef. Na de eerste ronde kwam hij al als twaalfde voorbij start-finish en negen snelle ronden later claimde Van der Mark dankzij een eigenzinnige maar juiste bandenkeus een erg fraaie achtste plaats. Dat hij daarmee de beste van de vier BMW-rijders was, was een mooie opsteker. Die achtste plaats was boven dien belangrijk voor de startopstelling van de slotrace, waarvoor Van der Mark dus vanaf de derde rij mocht beginnen. Het gehoopte voor deel bleef uit. Van der Mark startte netjes, maar raakte in de openingsronde enkele malen in het gedrang en miste bovendien de grip om aan te vallen. Een twaalfde plaats was minder dan gehoopt en verwacht. Op zaterdag schreef Stefano Manzi onver wacht geschiedenis door in een uiterst span nende Supersport-race de allereerste Triumph 765-overwinning te pakken. Lijstaanvoerder Dominique Aegerter leverde met een vierde plaats in op de als tweede finishende Lorenzo Baldassarri, maar zette een dag later op fan tastische wijze de zaken recht. Op het juiste moment sloeg de Zwitser van Ten Kate Yamaha Racing toe en won zijn dertiende race van het seizoen – een record in de Supersport-klasse. Omdat Baldassarri door een long lap penalty voor het veroorzaken van een val niet verder kwam dan een zevende plaats, groeide Aeger ter’s voorsprong tot 45 punten. Glenn van Straalen zat in beide races aanvankelijk voorin. In race 1 zakte de Nederlander echter terug naar de twaalfde plaats en in de slotwedstrijd crashte hij. n Michael van der Mark reed in een ijzersterke Superpole van de twintigste naar de achtste plaats. Het was zijn enige top 10-klassering in Portugal. (Foto: BMW) Op zaterdag finishte Dominique Aegerter in een razend spannende Supersport-race naast het podium, op zondag was het de beurt aan Federico Caricasulo (64). Aegerter won toen wel de race.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3