MotoPlus 20 - 2022

INTERVIEW MOTOPLUS 85  ‘Mooi.’Maar daar werd ik niet blij van. Het was niet wat ik zocht. Ik probeerde daarom slim en verstandig te zijn in deze sport. Daar wilde ik mijn talenten gebruiken. Op de motor. Ik wilde elke dag proberen om mezelf te verbeteren, want ik had het gevoel dat ik mooie dingen zou kunnen bereiken.” Een negenvoudig wereldkampioen, 115-voudig Grand Prix-winnaar en levende legende als (half-)broer kan voordelen hebben, weet Marini, het kan ook jaloezie en terughou­ dendheid opwekken. “Absoluut”, knikt Marini. “Het kan je veel kansen bieden, maar het blijft moeilijk om die kansen te benutten. Je moet dat wel zelf doen. Want niemand komt in de MotoGP terecht zonder te presteren. Je moet goede resultaten kunnen laten zien, zodat men­ sen zien dat je sterk en snel bent en dat je die kans verdient. Dankzij je talent en je resultaten. Die zijn het belangrijkste. De broer zijn van Valentino kent veel positieve aspecten, maar er zijn ook nadelen. Maar dat is oké. Ik kan daar wel mee omgaan en ik snap het. Ik geloof dat ik mezelf veel verbeterd heb als persoon die eerst alleen maar ‘Valentino Rossi’s broer’was.” Rossi was de motorsportman die groter was dan de sport, het icoon dat wereldwijd bekendheid had verworven. Dat deed hij niet slechts door zijn talenten op twee wielen maximaal te benut­ ten, maar ook door zijn slimheid en verstand ten volle te gebruiken. Ook moeder Stefania hamerde er bij haar tweede zoon op om zijn intellect te gebruiken. Binnen het Mooney VR46 Team heerst de indruk dat Marini af en toe wat veel in zijn hoofd huist en wel erg veel nadenkt. Heeft die instelling zich weleens tegen hem gekeerd? “Ik weet het niet”, zegt Marini na – niet verrassend – enig nadenken. “Voor mij is het geen probleem om veel na te denken. Maar als je niet op het goede moment nadenkt, ben je langzamer. Zo zit het. Op de motor moet je niet nadenken, je moet ‘vrij’ zijn. Maar dat denken... zo zit ik in elkaar als persoon. Zo ben ik ook opgegroeid. En voor mij is het geen nadeel, want dit is hoe ik het graag zelf wil.” Als iemand die verder kijkt dan alleen wat er op het circuit gebeurt, spreekt Marini zich dit jaar in Oostenrijk duidelijk uit over de besluitvor­ ming en bekendmaking van de sprintraces die volgend jaar tijdens elke Grand Prix op zaterdag zullen worden verreden. Dat de rijders pas van de plannen op de hoogte worden gesteld als het besluit al is gevallen, zint Marini niet. “Voor ons zou het goed zijn om met een rijders­ bond te komen”, draait hij niet om de hete brij heen. “Wij zijn de rijders, wij maken de show. Dorna en IRTA nemen goede beslissingen, de fabrikanten worden sterker en we hebben een goede show, maar alles begint bij ons. Voor mij is het ook belangrijk dat er oog is voor de echte karakters in onze sport.” Over die karakters heeft Marini ook een mening, waarbij hij de huidige tijd vergelijkt met de jaren ’90 van de vorige eeuw en het eer­ ste decennium van deze eeuw, de tijd waarin naast Rossi mannen als Dani Pedrosa – van wie Marini graag ooit teamgenoot was geweest – en Jorge Lorenzo de sport een gezicht gaven. Ook zij werden echter niet geboren als sport­ helden of ‘karakters’, zegt hij. Of hij voor zichzelf met een nieuwe generatie Italiaanse wereldtop­ pers als Pecco Bagnaia en Enea Bastianini ook zo’n rol ziet? “Ja! Dat is het korte antwoord! De sport is veranderd vergeleken met toen, onder andere door betaalzenders. De fans moeten betalen om de sport te kunnen bekijken en dat zorgt automatisch voor lagere kijkcijfers. Maar we proberen deze sport weer te laten groeien. Het is heel interessant om twintig van de beste racers ter wereld in elke wedstrijd het gevecht met elkaar aan te zien gaan. Iedereen kan op dit moment winnen in de MotoGP. En dat maakt deze sport voor mij geweldig.” Op zijn 25e is Marini in de klasse aanbeland waar hij wilde arriveren en waarin hij zich wilde bewijzen. Als 25-jarige is hij ook verloofd met de beeldschone Marta, met wie hij regelmatig opduikt in zijn social media-uitingen. In de huidige sportwereld is imago en voorkomen van steeds groter belang, beseft Marini. “Imago is heel belangrijk voor me”, beaamt hij. “Ten eerste zijn er de resultaten. Heb je die niet, dan boeit het niemand wat voor imago je hebt. Maar heb je die resultaten wél, dan kan een goed imago je helpen. Dan wordt alles beter. Makkelijker. Maar je moet geen rol spelen. Het gaat erom dat je jezelf kunt laten zien op de best mogelijke wijze, tegenover de fans, tegenover de media. Dat je kunt laten zien wie je bent – zonder een toneelstukje op te voeren. Je moet jezelf zijn en je moet jezelf laten zien zoals je bent.” Tijdens de Grand Prix van San Marino laat Marini met een zeer speciale helm enigszins zien wie hij is én dat hij een boodschap heeft. “Dat is ook een andere kant van mezelf”, legt hij uit. “Mijn vader vertelde me altijd dat het belangrijk was om voor bepaalde zaken te staan. Om aan goede doelen te doen en om iets bij te dragen aan de toekomst, om de nieuwe generatie te inspireren en om deze wereld een betere plek te maken. Met die boodschap ben ik opgevoed. Sinds ik klein was en met pocket bikes reed, hebben we samengewerkt met goede doelen in Italië. Nu werken we met Lega del Filo d’Oro (een stichting die zich bezighoudt met het welzijn van doofstomme en meervou­ dig gehandicapte mensen, red.). Daar wil ik tijd in investeren, want het is voor mij heel belang­ rijk. Met die helm wilde ik een andere bood­ schap overbrengen. Het was mijn thuisrace en ik wilde de link laten zien dat dit mijn thuis is, en dat de wereld het thuis is voor de mensheid. Om de wereld te verbeteren en om ons gedrag te veranderen. Door de meeste problemen die we hebben, zoals klimaatverandering, gaan we de verkeerde kant op. Dat kan voor de toe­ komst een hele gevaarlijke ontwikkeling zijn. Ik wilde ergens mee beginnen. Ik wil graag men­ sen inspireren en mijn deel bijdragen. Ik hoop dat iedereen een beetje kan helpen. Het hoeft niet om veel geld te gaan of om rigoureuze veranderingen, maar om die kleine beetjes die ervoor kunnen zorgen dat deze wereld in de toekomst een betere plek wordt.” n In Misano reed Marini in speciale kleuren een van zijn beste races van 2022. Enea Bastianini, die in 2020 vóór Marini de Moto2-wereldtitel veroverde, verdween later wel uit het zicht. Marini bezig aan een track walk op Mugello. Rider coach Gavira praat hem bij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3