MotoPlus 20 - 2022
OCC ASION MOTOPLUS 75 Bezichtiging De GSX-S750 staat net als zijn voorganger te boek als uiterst robuust en ronduit betrouw baar. Alleen dat al maakt ’m tot een gewilde motorfiets. Een zwakke plek is de koplamp, waar barsten in het glas kunnen ontstaan. Deze zijn vaak al onder coulance vervangen. Ondanks dat de gemiddelde GSX-S niet heel veel kilo meters maakt, staat de vier-in-lijn te boek als bijzonder uitgerijpt. De onderhoudsintervallen liggen zoals gebruikelijk bij Suzuki bij 12.000 kilometer, de 24.000-beurt is echter een stukje duurder met een bedrag rond de 700 euro. Naast een oliewissel moet dan namelijk onder meer ook de klepspeling worden gecontroleerd en de bougies vervangen. Populaire extra’s voor de 750 zijn uiteraard vervangingsdempers, vaak van Hurric of Leovince, voor een meer high- end Akrapovic wordt ook meer gevraagd. Ook bijzonder geliefd zijn kleine led-knipperlichten, korte kentekenplaathouders, bar-end spiegels en valblokken. Marktsituatie Het heeft er alle schijn van dat de meeste GSX-S750 eigenaren erg tevreden zijn met hun motorfiets. Het aanbod van gebruikte exemplaren is weliswaar niet heel beperkt, maar staat wel in schril contrast tot de nieuw verkopen van deze populaire naked. In zijn relatief korte productieperiode (vanaf 2017) heeft de 750 zich ontpopt tot een van de bestsellers binnen het Suzuki-gamma en ook op de tweedehandsmarkt wisselt hij snel van eigenaar. En dat geldt óók voor exemplaren die door hun leeftijd en kilometrage prijstech nisch nog behoorlijk dicht tegen de nieuwprijs van destijds (€ 9.499,-) aanschurken. Onder de zeven mille doe je eigenlijk geen zaken, voor nette exemplaren met minder dan 20.000 kilometer op de teller moet je ook navenant diepere zakken hebben. Dat geldt ook voor speciale dealeraanbiedingen met weinig kilometers en veel extra’s. De 48 pk sterke A2- variant is populair onder starters, maar relatief weinig te vinden als occasion. Modelgeschiedenis 2017: Marktinvoering van de GSX-S750 als opvolger van de populaire GSR750. Zowel technisch (o.a. plus 8 pk) als optisch werd de driekwartliter naked behoorlijk opge frist. Kleuren: blauw, zwart en rood. Prijs: € 8.699,-. 2019: Introductie van een A2-vriende lijk 70 kW-uitvoering, die teruggetuned mag worden tot 35 kW-versie. Zowel de standaardversie als de 70 kW-uitvoering zijn in nieuwe kleuren beschikbaar. Prijs: € 9.099,- (standaardversie). 2021: De naderende Euro5-norm betekent het einde voor de populaire middenklasse naked. Voor zijn laatste jaar wordt ’ie nog op nieuwe kleuren getrakteerd, maar technisch gezien blijft alles begrijpelijkerwijs bij het oude. Prijs € 9.499,-. Zelfs in een behoorlijk bont jasje blijft de GSX- S750 een ietwat onop- vallende topsporter. Het dashboard dat van de GSX-S1000 werd geleend oogde in 2017 al wat oudbakken, maar is wel duidelijk en overzichtelijk. Het prima afgestelde rijwielgedeelte behoort tot de besten in het segment. Voor en achter zijn veervoorspanning instelbaar. De door een strak gesneden, lekker spor- tief ogende onderkuip omlijste uitlaat bochten komen onder het blok samen. Al sinds 2005 in dienst: de spor- tieve erfenis van de GSX-R750.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3