MotoPlus 20 - 2022
OCCASION SUZUKI GSX-S750 74 MOTOPLUS OCC ASION KRASSE KNALLER Evolutie in plaats van revolutie, dat klinkt misschien uiterst behoudend en saai, maar past perfect bij de opvolger van de eveneens al heerlijke Suzuki GSR750. Ook de GSX-S750 is een middenklasse naked met potent vier-in-lijn blok, die veel kan en weinig vraagt! | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Jörg Künstle, Rossen Gargolov, Suzuki en Tyson Jopson | De scheidslijn tussen een ‘model-update’ en ‘nieuw model’ is soms uiterst dun. Met de GSR750 was Suzuki goed vertegenwoordigd in het zwaarbevochten middenklasse naked seg ment. De hoogtoerige viercilinder weerde zich in ieder geval kranig tegen de concurrentie, die zich meer en meer op twee- en driecilinder motoren richtte. Om fans van sportieve naked bikes niet de interesse te laten verliezen in de producten uit Hamamatsu, werd de GSR voor 2017 flink doorontwikkeld en gaat ’ie sindsdien door het leven als GSX-S750. Deze ‘nieuweling’ werd goed ontvangen, niet alleen door nog altijd tevreden GSR-rijders, maar ook door eigenaren van oudere Bandits. In vergelijking met z’n voorganger kan het driekwartliter-blok meer toeren draaien en heeft met 114 pk ook acht paarden meer op stal staan dan voorheen. Bovendien is een uitschakelbare tractiecontrole met drie regelniveaus aan boord. Verder verge makkelijkt het ‘Easy Start System’ het starten en de ‘Low RPM Assist’ het wegrijden. Suzuki ver beterde daarnaast veel details, maar gaf de 750 ook eindelijk een krachtige en goed te doseren rempartij, die standaard kan bogen op ABS. Ook het stevig onder handen genomen design onderstreept de duidelijk meer toegenomen sportieve ambities van de Japanner. Of de GSX ook daadwerkelijk agressiever oogt dan de GSR, moet eenieder maar voor zichzelf bepalen. Hoe dan ook, net als zijn voorganger weet de licht voetige Suzuki op een breed publiek indruk te maken met zijn handelbare en harmonieuze karakter. De viercilinder geeft beginners veel vertrouwen, zonder dat ervaren rijders zich snel op de naked hoeven te vervelen, kwestie van de korteslag viercilinder richting toerenbegren zer jagen. Beide mogen zich daarbij verheugen op een zeker voor dit segment opmerkelijk goed afgesteld rijwielgedeelte. Onder de streep biedt de GSX gewoon veel waar voor relatief weinig geld. Ook als gebruikte motorfiets zal hij daarom niet lang op een nieuwe eigenaar hoeven te wachten! n Technische gegevens (model 2019) Vloeistofgekoelde viertakt viercilinder lijnmotor, 749 cc, 84,0 kW (114 pk) bij 10.500 tpm, 81 Nm bij 9.000 tpm, stalen brugframe, upside-down voorvork, mono-schokdemper, veerweg v/a 120/138 mm, wielbasis 1.455 mm, zithoogte 830 mm, banden v/a 120/70 ZR17 en 180/55 ZR17, schijfrem v/a 310/240 mm, rijklaar gewicht volgetankt 214 kg, tankinhoud 16,0 liter, topsnelheid 225 km/uur, 0-100 km/uur 3,4 sec, verbruik (secundair) 1 op 24,4.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3