MotoPlus 20 - 2022
WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Nu heeft Kawasaki al eens eerder een elektrisch prototype laten zien op een grote internationale motorshow, en dit model op basis van het rijwiel gedeelte van een naakte Z300 was ook geen alles verpletterende verschijning om te zien, maar dat het van alle Japanse fabrikanten juist Kawasaki is dat hierin het voortouw neemt, is geen toeval. Zoals wellicht bekend is Kawasaki meer dan een motorfabrikant. Oneerbiedig gezegd nemen de motorfietsen zelfs maar een heel klein en bescheiden plekje in het totale Kawasaki-plaatje in. Kawasaki Heavy Industries, het overkoepe lende geheel, is namelijk vele malen groter en omvat de productie van bijvoorbeeld vliegtuigen, helikopters, schepen, maar ook industriële robotsystemen en andere componenten én complete energiecentrales en water stof-aangedreven turbines. Een mega-concern dus, dat al sinds 2010 bezig is met de ontwikkeling van water stof als energiebron voor de volgende generaties. Dat laatste is meer dan interessant, want Kawasaki, autofabrikant Toyota én Yamaha hebben al een poosje de handen ineengeslagen om samen waterstof-verbrandingsmotoren en syntheti sche- en biomassa-brandstoffen te ontwikkelen in de zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. Dat uitgerekend Toyota en Yamaha zich hebben aangesloten is trouwens niet zo gek, aangezien er al een stevige band tussen deze twee Japanse concerns bestaat. Yamaha ont wikkelde in het verleden bijvoorbeeld al meer dere auto-motorblokken voor Toyota en werkt momenteel aan een waterstof-aangedreven 5-liter V8 voor de autofabrikant. Een kruisbestuiving met potentie dus, en inmid dels hebben ook autofabrikanten Subaru en Mazda zich bij het project aangesloten, wordt er geëxperimenteerd met CO 2 -neutrale brand stoffen in raceauto’s, zijn er serieuze plannen om er volgend jaar ook daadwerkelijk mee te gaan racen en zijn de eerste waterstof-verbrandings motoren gepresenteerd, waaronder een op het Kawasaki H2-motorblok met compressor geba seerde krachtbron. Dat blok was aangepast voor gebruik van waterstof met directe inspuiting en werd getest in een vierwielig ATV-voertuig van Kawasaki, waarbij Akio Toyoda, de grote man bij Toyota, ook aan boord was. Dat onderstreept nog maar eens het belang dat deze Japanse fabri kanten aan toekomstige mobiliteit hechten, en die toekomst zou weleens veelomvat tender kunnen zijn dan elektrisch alleen. Het klinkt in ieder geval veelbelovend allemaal, en dat geldt zeker voor het voornemen van Kawasaki en Yamaha om werk te maken van een gezamenlijke ontwikke ling van een waterstof- aangedreven motorblok voor tweewielers. Sterker nog, ook Honda en Suzuki schijnen zich bij het project te willen aansluiten, waarna de vier Japanse motorfabrikanten gezamenlijk de mogelijkheden willen verkennen om CO 2 - neutraal te worden mét verbrandingsmotoren in tweewielige voertuigen. Ik wacht het in ieder geval met bovengemiddelde interesse af. Jeroen Hidding, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 20 / 2022 CO 2 -neutraal mét verbrandingsmotor? DE V I ER JAPANSE MOTORFABR I KANTEN ONDERZOEKEN GEZAMENL I JK DE MOGEL I JKHEDEN OM CO 2 -NEUTRAAL TE WORDEN MÉT VERBRANDINGS - MOTOREN… Begin oktober konden we voor het eerst sinds 2018 weer naar de Intermot motorshow in Keulen, de officiële aftrap voor een nieuw motor jaar. Met alleen de Honda CB750 Hornet als echt nieuw model voor 2023 en een aantal vernieuwde modellen was de oogst aan de magere kant, maar interessant was wel het nieuwe elektrische prototype dat op de stand van Kawasaki vanonder het doek tevoorschijn werd getoverd. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Kawasaki liet op de Intermot motorshow een nieuw elektrisch prototype zien, maar ziet toekomstige mobiliteit breder dan elektrisch alleen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3