MotoPlus 20 - 2022

PRODUC T TEST MOTOPLUS 69  Oordeel: voldoende Naden en bovenmateriaal zijn meer beschadigd dan een eerste optische inspectie doet vermoeden. CONCLUSIE: Het buitenmateriaal is zeer scheurvast en comfortabel, maar wan- neer het in contact komt met asfalt, is het slechts matig tegen schuren bestand. Gaten zijn het gevolg. Rebelhorn Nomad Fabrikant/importeur: Rebelhorn, www.rebelhorn.com Taillematen: 28-42 Prijs: € 249,- (exclusief verzendkosten) Gewicht: 900 g Materiaal: Armalith (katoen, polyethyleen, polyamide, elastomulti­ ester, elastaan), voering van katoen en polyester Protectoren: knie (type B, level 2) en heup (type A, level 1) Certificering: EN 17092- 3:2020, klasse AA Productieland: Pakistan VEILIGHEID: Rebelhorn is een product van het in Poznan (Polen) gevestigde Powerbike. We hebben een pre-productiemodel getest dat kleinere protec- toren had dan in de uiteindelijke productie-exem- plaren. De verstelbaarheid van de knieprotectoren is goed en flexibel dankzij klittenband. Bij onze slijtagetest verschoven de protectoren niet. Alleen schuurde wel de rekbare jeansstof op de knie­ protectoren en ook aan de bovenranden: gevaar voor de huid! De snijbescherming is gemiddeld, de scheurweerstand goed. PASVORM EN COMFORT: De Rebelhorn heeft een taps toelopende snit. Hij combineert een iets lossere heupsnit (nog steeds een maat smaller dan gespecificeerd) en een lager kruis met pijpen die naar beneden toe smaller worden. Dankzij extra stretchmateriaal zit de broek comfortabel en non- chalant. Materiële zaken: dit is hoe katoen, synthetische vezels en leer verschillen In motorjeans het circuit op? Onvoorstelbaar. Voor een goede bescherming tegen schuren zweren we bij leer. De wereld rondgaan in motorjeans? Ook onvoorstelbaar. De beste bescherming tegen hitte en kou biedt een textielpak. Jeans hebben wel degelijk hun eigen specialiteiten. Waarin kunnen ze uitblinken en hoe verschillen de verschillende materialen bij een ongeval? Spijkerbroeken zijn zwaar, oorspronkelijk waren het gewoon werkbroeken. De mode­ wereld heeft het karakteristieke uiterlijk omarmd en uiteindelijk zelfs in polyester broeken geïmiteerd. Denim, de relatief zware stof gemaakt van met indigo geverfde katoenen draden, is van nature slijtvast, hittebestendig en moeilijk te scheuren. Katoen veroudert wel en wordt uiteindelijk broos. Nog slijtvaster, hittebestendiger en scheurbestendiger is een ander natuurlijk materiaal: leer. Textielvezels als polyester of polyamide kunnen dat echt niet bijbenen. Daarom smelt een textielpak wanneer het in contact komt met asfalt en komen er snel grote gaten in. De kwaliteiten van textiele toerkleding liggen elders: ademend vermo­ gen en vochtbescherming tegelijk. Daarom zijn er steeds meer kledingstukken met een mix van textielstof en leren inzetstukken. Ook de combinatie van denim en syntheti­ sche vezels heeft voordelen. Daarom vullen motorjeans met twee lagen de katoenen stof aan met een tweede laag van scheur- en slijtvaste synthetische vezels zoals aramide of polyethyleen. Bij enkellaagse motorjeans zitten hoogtechnologische vezels rechtstreeks in het denim gewoven. Fabrikanten weven hun denim van geverfde katoenen draden en speciale synthetische vezels, of de natuurlijke en synthetische vezels zijn al tot één uniform garen gespon­ nen. Het belangrijkste voordeel van jeans met één laag is het comfort. Ze zijn luchti­ ger en lichter dan broeken met twee lagen. Als een gat ontstaat, gaat het onmiddellijk helemaal door. Bij tweelaagse broeken ont­ staan er sneller gaten in de buitenste stof, maar de tweede laag van aramide eronder beschermt de huid alsnog, zolang het schu­ ren wel plaatsvindt op de plekken waar de extra beschermende laag is aangebracht. Veel fabrikanten gebruiken het echter alleen op de dijen en billen. Foto’s: Tobias Beyl Veel motorjeans bestaan uit twee lagen: katoenen denim als buitenste stof plus een laag aramide die dient als bescherming tegen schuren. Enkellaags jeansweef- sel integreert speciale synthetische vezels met katoendraden. Deze stoffen dragen dan namen als Armalith of Dyneema. Een dergelijk weefsel biedt aanzienlijk betere bescherming dan pakken van textiel en is bijna gelijk aan leer. Maar alleen textiel is echt waterdicht. Tweelaagse jeans Eenlaagse jeans Textiel combinatie Leer

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3