MotoPlus 20 - 2022

PRODUC T TEST MOTOPLUS 67  ENKELLAAGSE MOTORJEANS PRODUCTTEST Oordeel: voldoende Op de knie slijt het materiaal door, maar de protector beschermt als- nog de huid. CONCLUSIE: De weinig soepele protectoren leiden net als bij veel andere broeken tot een serieuze belasting van het boven­ materiaal en dus tot gaten. Die leggen in het geval van de IXS jeans zelfs de huid bloot. Dat doet pijn. IXS Classic AR Jeans 1L Fabrikant/importeur: Hostettler, www.ixs.com Taillematen: 30-40 Prijs: € 299,95 Gewicht: 1.000 g Materiaal: weefsel van katoen, polyester en Spandex Protectoren: knie (type B, level 1) en heup (type B, level 1) Certificering: EN 17092- 3:2020, klasse AA Productieland: Portugal VEILIGHEID: IXS onthoudt zich van het gebruik van merknamen en vermeldt alleen de componenten van de buitenste stof. Deze toont zich ondanks de afwezigheid van polyamide verras- send slijtvast. De broek vertoont alleen verkleuring bij de schuurtest. Net als veel andere broeken in deze test zijn de knieprotectoren een kwetsbare plek. Hier schuurt het bovenmateriaal volledig weg. Aangezien de in hoogte verstelbare knieprotector ook wegglijdt, is een gapend gat tot op de huid het gevolg. De scheurweerstand is niet erg indruk- wekkend gezien de AA-certificering. Warmte van bijvoorbeeld de uitlaatbochten heeft geen invloed op het materiaal. PASVORM EN COMFORT: De pasvorm van de licht rekbare broek is goed, hoewel de tailleband ietwat krap uitvalt. In tegenstelling tot de meeste andere broeken in deze test is de IXS Classic AR Jeans 1L Straight, zoals de broek voluit heet, ook verkrijgbaar in een kortere 30-lengte. De protecto- ren zijn in hoogte verstelbaar, maar relatief hard in koude omstandigheden. Voor beschermingsklasse A is naast slij- tagebescherming ook stootbescherming een must. Daarom hebben wij de protec- toren op de testbank gehad. ZO TESTEN WE De nog relatief nieuwe indeling van beschermende kleding in de categorieën A, AA, AAA, B en C maakt het gemakkelijker om grofweg te kunnen onderscheiden welk kledingstuk veiliger is dan een ander. Maar wat betekent dat in de praktijk? MotoPlus test het tot in het kleinste detail uit. Alleen broeken met beschermingsklasse A, maar beter nog AA of zelfs AAA, krijgen een uitnodiging voor deze test. Dus moeten ze zowel schuur- als stootbescherming bieden. Dat levert overeenkomstige uitdagingen voor stof en protectoren op. Aangezien we ons deze keer hebben gericht op jeans uit één laag, kan een extra binnenlaag de slijtagebescherming niet overnemen zoals wel gebeurt bij jeans met twee lagen. In plaats daarvan is de jeansstof zelf versterkt. Daarom hebben we de structuur daarvan bestudeerd en de keuze van het materiaal en het weefsel vastgelegd. Zoals iedereen weet, valt de beslissing in de dagelijkse praktijk, in ons geval op het vliegveld. Daar gebruiken we de gelijkmatig geasfalteerde baan om de jeans te onderwerpen aan een stresstest wat betreft slijtage. Daarvoor hebben we een dummy van ongeveer dertig kilogram gemaakt. Die bestaat uit zandzakken in aramide ondergoed. Het zand vult de jeans goed en zonder onnatuurlijke plooien op. Dit garandeert een gelijkmatige slijtage bij de eigenlijke test: het glijden over asfalt. Dit jaar slepen we de jeans achter de auto in plaats van hem uit de auto te gooien, om de voor- en achterkant gecontroleerd te belas­ ten en zo vergelijkbare uitspraken over de kwaliteit te kunnen doen. Uit de auto werpen met 80 km/uur komt dichter bij de realiteit van een echt ongeluk... maar het is ook net zo moeilijk te reproduceren als een echt ongeluk. Daarom zijn we tot een compromis gekomen tussen de af te leggen afstand en snelheid. De voorkant van elke jeans versnelt van 0 tot 30 km/uur en remt weer af over een totale afstand van vijftig meter. De achterkant van de spijkerbroek legt dezelfde afstand af maar met een maximumsnelheid van 40 km/ uur en krijgt dus grotere acceleratiekrachten te verwerken. Deze procedure maakt het wel­ iswaar lastig om een-op-een de valsnelheid te achterhalen, maar het zorgt wel voor een hoge mate van vergelijkbaarheid tussen de testdeelnemers. En hoewel de snelheden lager liggen dan in de valproef van onze laatste jeansvergelijkingstest, is de afgelegde glijafstand deze keer langer. De slijtagetest wordt aangevuld met een bepaling van de schokabsorptiewaarden van de gebruikte protectoren. Bovendien heeft elke spijker­ broek een onaangename ontmoeting met een machete, weegschaal en een aansteker om de snij- en scheurweerstand en hitte­ bestendigheid te bepalen. Snij- en scheurweerstand zijn extra criteria in deze test en daarom zijn hier ook een machete en messen afgebeeld. Foto’s: Tobias Beyl Twee keer vijftig meter glijden de jeans in het kielzog van het busje, eenmaal de voorzijde, eenmaal de achterzijde. Een dummy die uit zandzakken en twee lagen aramide bestaat vult de jeans bij de test.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3