MotoPlus 20 - 2022
PRODUC T TEST MOTOPLUS 65 Oordeel: goed Op de knie slijt het materiaal door, maar de protector beschermt als- nog de huid. Jeans zijn altijd al stoer geweest. Toch duurde het lang voordat de vroe gere werkbroek als beschermende motorkleding het gesprek van de dag werd. Schijnbaar ineens was het zover: naast leren- en textielpakken mochten motorrijders plotseling kevlar spijker broeken op hun motorfietsen dragen. Motorjeans danken hun naam aan hun typische constructie. Aan de bui tenkant zie je gewone denim, dat wil zeggen klassieke jeansstof geweven van witte inslag- en blauwe schering draden. Daaronder als tweede laag het aramideweefsel. Die is duidelijk her kenbaar aan de gele kleur en bekend onder de naam kevlar. Die laag bewijst zijn waarde wanneer het asfalt door de katoenen buitenstof is gesleten... Het nadeel aan de klassieke kevlar- jeans is dat ze relatief zwaar, warm en oncomfortabel zijn. Daarom produ ceren heel wat fabrikanten tegen woordig ook enkellaags motorjeans. De robuuste beschermende vezels zijn niet verwerkt in een tweede afzon derlijke laag, maar de fabrikanten ver werken ze rechtstreeks in de jeansstof zelf. Dat kan nog steeds kevlar zijn, maar er zijn ook vele andere alter natieve materialen zoals polyamide of polyethyleen. Die staan onder meer bekend onder merknamen als Cordura, Dyneema of Armalith. Sommige daarvan zijn veel scheur- en slijtvaster dan Aramide, maar gevoeliger voor hitte bij zoiets als kortstondig contact met hete uitlaat bochten. De wijze van verwerking bepaalt ook de beschermende en comforteigenschappen. De hightech vezels kunnen eenvoudigweg een van de katoenen draden in de stof vervangen, maar het is ook mogelijk de vezels in het fabricageproces recht streeks in het garen te integreren. Die productiewijze levert een stof op van met katoen omwikkelde synthetische draden. Deze stof heeft zeer homo gene eigenschappen en kan op slijt vastheid worden getest met een zoge naamde Darmstadt-test. Met andere onderdelen van de broek, zoals knopen, naden en protectoren, houdt die test echter geen rekening. Laat het nu uitgerekend de wisselwerking zijn tussen deze componenten en de stof die de eigenlijke beschermende functie van een motorbroek dicteert. Daarom trekken we alle testdeel nemers aan hun oren over het asfalt. Tot de gaten er letterlijk in vallen. n CONCLUSIE: De Alpinestars Compass Pro, met zijn – dankzij het impregneren – aan gename geur, maakt indruk met een gewel- dig ontwerp en veel comfort. De tailleband is wel een beetje breed. Ook de bescher- ming tegen schuren en hitte is overtuigend. Alpinestars Compass Pro Fabrikant/importeur: Alpinestars, www.alpinestars.com Taillematen: 28-40 Prijs: € 339,95 Gewicht: 1.500 g Materiaal: 14 oz HDF-vezel met hoge dichtheid Stretch Cordura (katoen en poly amide), gebreide Aramide- voering (polyamide, poly ester, katoen, Aramide) Protectoren: knie (type B, level 1) en heupen (type B, level 1) Certificering: EN 17092- 3:2020, klasse AA Productieland: Tunesië VEILIGHEID: De Compass Pro overtuigt in de slijtagetest. Het donkere bovenmateriaal vertoont wel tekenen van slijtage, maar voornamelijk opper- vlakkig en als verkleuring. Er ontstaat een gat (ter grootte van een vinger) in de knie, maar de kniepro- tector beschermt de huid afdoende. De snijbescher- ming is matig, de scheurweerstand overtuigend. Tegen hitte zoals bijvoorbeeld op de uitlaatpijp biedt hij goede bescherming. Een verbindingsrits, drievoudige naden en verstelbare kniebeschermers zijn ook prettig in termen van veiligheid. PASVORM EN COMFORT: De zwaarste broek in de test valt groot uit in de taille (gemeten taille breedte 35 inch voor maat 32), maar biedt in het algemeen een goede pasvorm. De protectoren zijn comfortabel geplaatst, de rits aan het einde van de broekspijpen is aangenaam. De (geurige) geïm- pregneerde stof maakt de broek waterafstotend. Tot slot bevallen de grote zakken en stretch inzet stukken.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3