MotoPlus 20 - 2022

BENNY WILBERS PORTRET PORTRET MOTOPLUS 63  Alles op #66: Wilbers is met één coureur actief in het IDM Superbike. Florian Alt lijkt met zijn BMW op weg naar de tweede plaats in het kampioenschap. op de Nordschleife. “Ik liet potentiële kopers doorgaans twee ronden rijden: één met de standaardvering, één met door mezelf afge­ stelde veringcomponenten. Na het tweede rondje waren voorvork en schokdemper dan verkocht”, glimlacht Wilbers nog altijd over de succesvolle verkooptactiek. Omzet door betrokkenheid. Maar vooral: leven en werken op het circuit. Een droomcombinatie voor Wilbers, voor wie de racerij bijna een way of life is. Grand Prix, Pro Superbike, endurance races, Wilbers was altijd van de partij. Hij wisselde veren, shims en olie, monteerde en paste aan. Met veel succes ook. In het GP-team van de latere vice-wereldkampioen Ralf Waldmann was de autodidactisch vering­ specialist verantwoordelijk voor de afstelling van de Honda RS125. En daarmee had hij de top van de racerij bereikt. “Het was als in een film, het kon niet op. De tabaksfabrikanten staken enorme bedragen in de racerij, we vlogen de hele wereld rond, van race naar race en test naar test. Het was weliswaar dag en nacht werken, maar dat werd beloond met successen.” Zelfs nu nog worden de ogen van de liefhebber vochtig wanneer hij praat over de gouden dagen van het racen. Wilbers is en blijft een echte liefhebber, staat ook open voor nieuwe dingen. Eind jaren tachtig vroeg hij de Oldenburgse chassiskunstenaars Klaus Vosteen en Hans Helms bijvoorbeeld om een 125 racer te bouwen met naafbesturing. Met de Wilbers VH125 reedWaldmann zelfs de eerste vrije training van de GP in Brno in 1991, voor de race zelf liet hij de futuristische racer echter achterwege. Wilbers staat bekend om zijn volledige toe­ wijding aan de sport, dat had echter ook een keerzijde. Diverse relaties liepen bijvoorbeeld stuk, de charismatische Wilbers is inmiddels voor de vierde keer getrouwd en heeft drie kinderen in de leeftijd van 11 tot 48 jaar. Aan alles komt een eind, zo ook aan de White Power-periode. Na de overname van het merk door KTM biedt eigenaar Pierer de voorheen zelfstandig opererende importeur een baan aan als directeur van de toekom­ stige Duitse vestiging. Een loondienst­ betrekking kortom. Vrije geest Wilbers legt het aanbod naast zich neer en interpreteert de afkorting WP voortaan anders: Wilbers Products. Hij promoot zijn nieuwe label – waar anders! – op het circuit. Met een nieuw opgericht IDM-team trekt Wilbers weer naar de (inter)nationale circuits. Aanvankelijk nog met Suzuki, maar sinds het 2010-seizoen met BMW, met tal van nationale Duitse toppers aan de clip-ons. Wilbers herkent zichzelf vaak in de ambitieuze racers, zijn eigen ambitie zet hij daarbij vaak om in nieuwe projecten. Sommige slagen, andere niet. De import van het cultmerk Bimota (2014) was niet echt geslaagd, het opnieuw in het leven roepen van de roemruchte BMW Boxercup (2020) evenmin. Daarentegen ontwikkelen de kern­ activiteiten zich uitstekend. In Nordhorn pro­ duceren inmiddels vijftig werknemers onge­ veer 20.000 schokdempers per jaar. Allemaal vooraf besteld en betaald. In samenwerking met de ZF Group – de op twee na grootste automotive toeleverancier ter wereld – heeft de onvermoeibare Wilbers zich inmiddels weer op een nieuwe uitdaging geworpen. De RR45 racevork wordt sinds begin dit seizoen door Wilbers-coureur Florian Alt gebruikt in het IDM. Voorvorken voor serieproductie­ motoren zijn echter het uiteindelijke doel. Het testen gebeurt zoals altijd weer op het circuit. Dit is een van de redenen dat de hoogste baas nog altijd veertig dagen, ofwel bijna twee werkmaanden per jaar, in de pitstraat doorbrengt. Leven en werken op het circuit, nog steeds een droomcombinatie voor Benny Wilbers. Ook op 70-jarige leeftijd nog. Het einde is nog lang niet in zicht! n Niet alles is goud wat er blinkt: twee jaar lang probeerde Wilbers vergeefs om de BMW Boxercup nieuw leven in te blazen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3