MotoPlus 20 - 2022

PORTRET BENNY WILBERS Whoosh. BennyWilbers zwaait zijn rechter­ hand naar voren en haalt daarmee zijn linker in. Precies zo ging het, toen hij Cees van Dongen eruit remde. Voor de hobbelige laatste bocht voor de finish. Ergens tijdens een race op een vliegveld, ergens begin jaren zeventig. Van Dongen was destijds de grote man. Derde in het wereldkampioenschap, Nederlands kam­ pioen, een kleine ster. En Benny? Oneerbiedig gezegd, een enthousiaste racer annex knutse­ laar. Niets meer. “Ik kon me de dure tuning-kits voor mijn 50cc Kreidler racer niet veroorloven, dus moest ik op zoek naar goedkopere alter­ natieven voor succes”, herinnert Benny zich. En dat goedkope alternatief vond hij. Waar de ondermaats dempende veerelementen van de machines van Van Dongen en co. krampachtig over de betonnen platen van de landingsbaan hobbelden, lag de Kreidler van de jongeling als de spreekwoordelijke baksteen op de weg. De vindingrijke monteur had duidelijk gouden handjes op het gebied van olie, boringen en veerconstanten, wist deze dergelijk goed op elkaar af te stemmen dat zelfs routiniers uit de GP’s in de remzones aan het kortste eind trok­ ken. Deze gave zou uiteindelijk de rest van zijn leven gaan bepalen. En dat terwijl de uit Oot­ marsum afkomstige Wilbers eigenlijk helemaal geen monteur wilde worden, maar coureur. Net als Barry Sheene, die hij ooit ontmoette tijdens een wegrace in Nederland, waarbij hij van ver­ wondering “gewoon niet meer kon praten”. Iets dat de normaliter zo praatgrage Wilbers niet vaak overkomt! Zijn eigen racecarrière financierde de geboren Twentenaar met een handeltje in schade­ motoren die hij kocht in Duitsland en verkocht in Nederland. Wilbers is het schoolvoorbeeld van een self-made racer, die opgroeide onder eenvoudige omstandigheden in een gezin met acht kinderen. Via tal van kleinere plaatselijke races werkte Wilbers zich toch omhoog naar de top. Tijdens de Duitse GP van 1978 op de Nür­ burgring/Nordschleife zou Bernardus Antonius Maria Wilbers, zoals zijn volledige naam luidt, met een tiende plaats op zijn privé Morbidelli 125 het eerste en enige WK-punt van zijn car­ rière scoren. Maar zelfs zulke successen waren niet voldoende om de hongerige twintiger op de lange termijn tevreden te houden. BennyWilbers liet zich niet graag in een hokje plaatsen. Of erger nog, onderwierp zichzelf niet graag aan anderen. Zowel sportief als profes­ sioneel niet. In plaats van de door de Neder­ landse autoriteiten vereiste vergunningen voor zijn bedrijf in te dienen, verplaatste de jonge ondernemer zijn bedrijf gewoon over de grens naar Nordhorn. Het was de tijd van krachtige motoren in wankele frames. De tijd van gere­ nommeerde chassis-edelsmeden als Bimota, Egli en Nico Bakker. Met kansen voor vering­ specialisten als Benny Wilbers om zich in de kijker te spelen. Dertien jaar lang importeerde Wilbers voorvorken en schokdempers van het Nederlandse White Power (tegenwoordig WP Suspension) in Duitsland, waarbij hij voor klanten vaak persoonlijk de afstelling deed De Nederlandse Benny Wilbers is producent van veerelementen, directeur van de firma, raceliefhebber, charmeur en notoir goed geluimd. Tot je de 70-jarige ondernemer vraagt wanneer hij met pensioen denkt te gaan althans… | Tekst: Peter Mayer; Foto’s: Jorg Künstle, Wilbers | “Pensioen beschouw ik als een belediging!” »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3