MotoPlus 20 - 2022
ONDER DE HAMER MOTOPLUS 49 Meer foto’s zien? Ga dan naar www.motoplus.nl/onderdehamer No reserve Ongebreidelde hebzucht is jouw deel als je op een ‘no reserve’-veiling gaat kijken. De ver kopende partij heeft vooraf geen minimum bedrag bedongen en met een beetje mazzel heb je voor een appel en een ei een leuke motorfiets. Jammer voor de verkoper, geluk voor jou. Om wat voorbeelden te geven: een klassieke Honda CX500 voor € 700,-, een BMW R1100S voor € 1.550,-, een opknap MV Agusta 125 TRA Centomila voor € 660,- en een super mooie Suzuki TL1000S voor € 1.700,-. Inpakken en wegwezen, zou ik zeggen. Echt waar voor zijn geld biedt deze eveneens met ‘no reserve’ verkochte BSA B33 . De 500cc motorfiets uit 1959 ging weg voor € 3.400,- en met de huidige interesse in klassiekers kun je je daar geen buil aan vallen. De Nederlandse Brit is ‘voor het herstarten’ zoals het zo mooi heet. Een accu, olie en brandstof ontbreken dus allemaal, maar het motorblok is los en de ver snellingsbak functioneert. De afgelopen dertig jaar stond de BSA als verzamelobject gestald in een droge verwarmde ruimte van een liefheb ber. In de daarvoor liggende jaren reed de B33 Weet je nog hoe je als kind de speelgoedboekjes verslond die in de weken voor Sinterklaas in de brievenbus waren gestopt? Een ‘no reserve’-veiling van Catawiki maakt hetzelfde gevoel los bij volwassen motorrijders. ONDER DE HAMER Verkocht Voor een perfect gerestaureerde motorfiets trekken liefhebbers nog altijd grif hun portemonnee. Deze Suzuki RE5 uit 1975 ging weg voor € 14.001,-. Geen koopje inderdaad, maar dat bleek vooraf ook wel uit de taxatie van de veilingmeester. Die schatte zelfs in dat de wankel-fiets voor zo’n € 16.500,- tot € 18.500,- weg zou gaan. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de vorige eigenaar er alleen al voor € 7.000,- aan nieuwe onderdelen in stopte. Niet gek voor een motorfiets die in 1985 door motormagazine CycleWorld nog als een van de tien slechtste motorfietsen werd bestempeld. Met de huidige benzineprijzen gaat het rijden met deze dorstige wankel (1:13) nog veel meer pijn doen dan ten tijde van de introductie in 1975. Dat een motorfiets met amper 62 pk zo’n zuipschuit kan zijn. Gelukkig is het ook stilstaand genieten van dit icoon. En de term ‘icoon’ is niet overdreven, want Suzuki is de enige Japanse motorfietsfabrikant die ooit een wankelmotor heeft uitgebracht. slechts een paar duizend kilometer. Probleem loze kilometers, want in 1975 werd de motor fiets door een officiële BSA-dealer (die waren er toen nog net…) compleet gereviseerd. Het motorblok kreeg nieuwe krukaslagers, big- end, zuiger, kleppen, geleiders, ketting en de cilinder werd geslepen, zo staat op de nog aan wezige nota te lezen. Vette klappen gegarandeerd. Verre familie van de ‘good-looking’ Gold Star. Uitlaatbochten met extra koeling vanwege de wankel-hitte.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3